Hyundain tallipäälliköllä Cyril Abiteboulilla riittää tänään Puolan MM-rallin päätöspäivänä mietittävää, miten omia kuljettajia kannattaisi ajaa tuloksen maksimoimiseksi.
LUE MYÖS: Sebastien Ogierin nokkakolarista yksityiskohtaista tietoa – tältä paikalla näyttää
LUE MYÖS: MM-rallissa muhii huima tarina – tallipäälliköltä kovaa tekstiä 24-vuotiaasta sensaatiosta
Hyundain kuljettajat ovat lauantain jälkeen sijoilla kaksi, kuusi ja 42. Ensimmäistä sorakisaansa tällä kaudella ajava, osittaisella ohjelmalla kilpaileva Andreas Mikkelsen on vain 9,4 sekunnin päässä kisaa johtavasta Toyotan Kalle Rovanperästä. MM-sarjaa johtava Thierry Neuville puolestan koki takaiskun, kun hän jäi lauantain päätteeksi vain 0,1 sekunnin päähän viidentenä olevasta M-Sportin Martins Sesksistä ja menetti näin kaksi MM-pistettä. Kahdesti keskeyttänyt Ott Tänak on perjantain peurakolarin jälkeen taistellut enää sunnuntain pisteistä.
Koska yleiskilpailun voitosta ei palkita enää pisteiden muodossa, Mikkelsen ei lauantai-iltana osannut sanoa, saako hän taistella sunnuntaina Rovanperää vastaan.
– Ott lähtee ensimmäisenä autona, ja Thierrynkin lähtöpaikka on aika huono, joten jos teen niin, saatan viedä heiltä pisteitä, Mikkelsen ynnäili Dirtfishille.
– Tämä uusi pistesysteemi tuhoaa taistelun rallin voitosta. Se on sääli.
Kuljettajien MM-sarjan kärkitilanne näyttää lauantaina jaetut ehdolliset pisteet huomioon otettuna seuraavalta: Neuville 128, Elfyn Evans 117, Tänak 104. Valmistajissa Toyota sai lauantailta kahdeksan pistettä Hyundaita enemmän ja nousee niiden myötä MM-sarjassa viiden pisteen päähän.
Abiteboul aikoo antaa Mikkelsenin ajaa täysillä ainakin sunnuntain kaksi ensimmäistä erikoiskoetta. Tilannetta tarkastellaan niiden jälkeen uudelleen.
– Tavoite (Mikkelsenille) oli saada hyvät valmistajien pisteet, varsinkin sen jälkeen, mitä Ottille tapahtui. Mielestäni meidän on syytä keskittyä siihen tavoitteeseen, Abiteboul sanoi Dirtfishille.
– Tämän sanottuani koen kuitenkin, että paineen antaminen Kallelle olisi kiva.
Ajatuksena on siis paineistaa suomalaista ajovirheeseen.
Abiteboulin mukaan kaikki riippuu tallimääräysten osalta suuresti siitä, mitä Tänak ja Neuville pystyvät tekemään ensimmäiseltä ja neljänneltä lähtöpaikalta.
– Voimme kyllä pyytää Andreasta hidastamaan, mutta takaako se sitä, että Thierry on riittävän nopea saadakseen pisteitä? En tiedä. Jos on jotain järkevää, mitä voimme tehdä ensimmäisen lenkin jälkeen tai myöhemmin, teemme sen. Olen mielestäni osoittanut kykeneväni tällaisiin päätöksiin.
– Jos mestaruudesta taistelevilla kuljettajilla on jonkinlaisia intressejä, teemme päätöksen niin, ettei se ole haitaksi tallille. Toisin sanoen: emme koskaan menetä valmistajien pisteitä hyödyttääksemme yksittäistä kuljettajaa.