MM-rallikauden viimeistä edelliseen osakilpailuun Sardiniaan lähdettäessä ei voi välttyä ajatukselta, että Toyota-tallissa maistuu jo ainakin kuljettajien maailmanmestaruus. Toisaalta viime vuosi osoitti, että kaikkea voi sattua.
Toyota on kärjessä niin kuljettajien kuin valmistajien MM-sarjassa.
Kuljettajissa Elfyn Evansin MM-johto on 18 pistettä tallikaveri Sébastien Ogieriin nähden. Ensimmäinen ei-Toyota-kuljettaja on kolmantena oleva Hyundain Ott Tänak, joka on tasapisteissä kolmannen Toyota-kuljettajan Kalle Rovanperän kanssa. Molempien ero Evansiin on 27 pistettä. Hyundain Thierry Neuville on viidentenä, 32 pisteen päässä kärjestä.
Kun kausi on näin lähellä loppua, ainakin jonkinlainen taktikointi ja laskelmointi astuu väistämättä peliin. Edellä mainittuja piste-eroja ynnäillessä huomattavaa on, että ero on tavoittamaton, mikäli se on Sardinian jälkeen vähintään 31 pistettä.
Valmistajissa Toyotan johtomarginaali Hyundaihin nähden on vain 9 pistettä. Tapa, jolla pisteitä jaetaan, tarkoittaa sitä, että MM-taistelu ratkeaa mitä suurimmalla todennäköisyydellä vasta kauden päättävässä osakilpailussa Belgiassa.
Vaikka tilanne on Toyotan kannalta kaikin puolin hyvä, tallipäällikkö Tommi Mäkinen varoittaa nuolaisemasta liian aikaisin.
– Kaikki on yhä auki. Meidän täytyy keskittyä omaan tekemiseemme ja yrittää saavuttaa niin paljon pisteitä kuin mahdollista, Mäkinen sanoo tallinsa ennakossa.
– Sardinia ei yleensä ole paras paikka ajaa perjantaina ensimmäisenä autona, ja tällä kertaa Elfynin ja Sebin pitää ajaa täysi päivä ensimmäisinä autoina.
Perjantaina ajetaan kuusi erikoiskoetta ja kaikkiaan 95 ek-kilometriä. Tämä on noin 40 prosenttia koko rallin kilometreistä, joten Evansin ja Ogierin on onnistuttava täydellisesti pysyäkseen takana tulevien haastajien vauhdissa.
Niin Mäkinen, Evans, Ogier kuin Rovanperäkin voivat luottaa siihen, että Toyota Yaris WRC:n vauhti kyllä riittää. Vaikka auto on rakennettu Keski-Suomen nopeilla sorateilla, Tänak osoitti viime vuonna juuri Sardiniassa, etteivät sarjan kolmanneksi hitaimmat tietkään ole mikään ongelma.
Toisena autona reitille startannut virolainen oli ennen viimeistä ek:ta ylivoimaisessa johdossa, mutta ohjausvika pudotti hänet lopputuloksissa viidenneksi.
Viime vuoden kokemuksista viisastuneena Mäkinenkin tietää, ettei mikään ole varmaa ennen kuin viimeinenkin ek on ajettu. Osaltaan tästä johtuen Toyota-pomo ei innostu minkäänlaisesta tallipelistä. Dirtfish-sivustolle asiasta puhunut Mäkinen ei pitänyt tallimääräyksiä mahdollisina Turkissa, eikä hän pidä niitä mahdollisina Sardiniassa.
– Tiedätte, etten ole näiden juttujen kannalla.
Turhat riskit Mäkinen on toki valmis karsimaan pois.
– Meille kaikkein tärkein asia on valmistajien mestaruus. Emme tietenkään voi ottaa sitä riskiä, että omat kuljettajamme ajavat toisiaan vastaan ja sitten jotain tapahtuu. Täytyy katsoa tilannetta.
Kuljettajien MM-pisteet 5/7 osakilpailun jälkeen:
sija: | kuljettaja: | talli: | pistettä: |
1. | Elfyn Evans | Toyota | 97 |
2. | Sébastien Ogier | Toyota | 79 |
3. | Ott Tänak | Hyundai | 70 |
4. | Kalle Rovanperä | Toyota | 70 |
5. | Thierry Neuville | Hyundai | 65 |
6. | Esapekka Lappi | M-Sport | 38 |
7. | Teemu Suninen | M-Sport | 34 |
8. | Craig Breen | Hyundai | 25 |
9. | Sébastien Loeb | Hyundai | 24 |
10. | Gus Greensmith | M-Sport | 16 |
Valmistajien MM-pisteet 5/7 osakilpailun jälkeen:
sija: | talli: | pistettä: |
1. | Toyota | 174 |
2. | Hyundai | 165 |
3. | M-Sport | 101 |