Kommentti: MM-rallitähti meni liian pitkälle – aika ottaa mallia Lapista ja Rovanperästä

Turhautunut Thierry Neuville häviää valtavasti aikaa auraajana – "Tiedät siis jo vastauksen" 1:09
Tässä oli Thierry Neuvillen MM-ralliviikko pähkinänkuoressa. Auraajan paikka ei maistunut myöskään perjantain rengashuollossa.

Rallin MM-sarjaa johtava Thierry Neuville kuluttaa energiaa aivan vääriin asioihin, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

"Tilanne on mahdoton."

"Emme voi tehdä mitään."

"Tämä on turhauttavaa."

Thierry Neuvillen viesti tuli selväksi läpi Latvian MM-ralliviikonlopun. MM-sarjan johtaja joutui tutun tavan mukaisesti perjantaina ensimmäisenä tielle, mikä on kiistatta haastava paikka tehdä huipputulosta paljon irtosoraa sisältävillä teillä.

Neuville olisi ollut letkan kärjessä myös lauantaina ilman Hyundain Esapekka Lapille antamaa käskyä päästää belgialainen edelleen. Lähtöpaikka parani yhdellä pykälällä, mutta sama valitus jatkui – myös sunnuntaina. 

Samankaltaista narinaa on kuultu myös aiemmin muilta sarjajohtajilta, mutta Neuvillen kohdalla se on mennyt äärimmäisyyksiin. Jopa niin pitkälle, että Toyota-tähdetkin – Kalle Rovanperä ja Sébastien Ogier etunenässä – heltyivät kommentoimaan asiaa Latviassa. 

– On selvää, että tuo on haaste, mutta kaikki, jotka ovat olleet kärjessä, ovat kohdanneet tuon. Joten en tiedä, mikä tässä on nyt niin iso ongelma. Tuo kuuluu hommaan, Rovanperä latasi.

Rovanperä tietää, mistä puhuu. Kaudella 2022, kun hän voitti ensimmäisen MM-tittelinsä, hän johti sarjaa kauden toisesta osakilpailusta lähtien. Tästä huolimatta hän ajoi voittoon muun muassa Portugalissa, Keniassa ja Virossa – kovia sorakisoja kaikki. 

Seuraavana vuonna Rovanperä otti MM-ykkössijan haltuunsa viidennessä kilpailussa, minkä jälkeen hän voitti auraajana Virossa ja Kreikassa sekä oli toinen Keniassa. Virossa hän kaasutteli pohja-aikoja auraajana jo perjantaina ja viikonloppuna "ajoi pohjat, jos halusi ajaa pohjat". Kauden päätteeksi hän juhli taas mestaruutta. 

Latviassa Neuville selvästi vaivasi päätään asialla jatkuvasti, sillä hän nosti sen esiin herkeämättä erikoiskokeiden maalihaastatteluissa ja huoltoparkissa. Mitä hän ajatteli saavuttavansa? Sympatiaa?

Juttu jatkuu kuvan alla. 

Kaiken tämän energian Neuville olisi voinut käyttää esimerkiksi autonsa kehittämiseen. Perjantaina Hyundain auto näytti olevan kollektiivisesti erittäin vaisu – sen verran yössä Neuville, Ott Tänak ja Lappi olivat. 

Lappi, jolle viikonloppu oli Neuvillen tavoin varsin haastava, puhui lauantain ja sunnuntain aikana useasti siitä, miten auto on parantunut ja Latviassa tehdyt säätökokeilut palvelevat hyvin todennäköisesti myös Suomessa kahden viikon päästä. Myös Tänak nosti tasoaan, ja osoitti sisua sunnuntaitaistelullaan. 

Olisiko Neuvillenkin kannattanut hakea positiivisempaa virettä tällaisesta ajattelusta, joka poikisi hyvää hänen MM-taistelulleen myös jatkossa?

Neuville voi tietysti pistää esimerkiksi Rovanperän vuoden takaisen Viro-voiton suomalaistähden poikkeuksellisuuden piikkiin, mutta kyllä se on useaan kertaan osoitettu muidenkin kuskien – myös Neuvillen – toimesta, että perjantaiauraaja voi sorakisoissakin saavuttaa kunnon tuloksen unohtamalla jatkuvan voivottelun ja keskittymällä olennaiseen.

Saa nähdä millä jalalla Neuville tulee Suomen sorateille reilun viikon päästä. Siellä on taas perjantaina auraamista luvassa, entistä tiukemmasta MM-johtoasemasta.  

Esapekka Lapin tunnelma vaihtui totaalisesti Latviassa – heitti melkoista vitsiä aiheesta 2:10
Esapekka Lappi näytti lauantai-illan kommenteillaan kuinka negatiivinen ilmapiiri käännetään positiiviseksi. 

Lue myös:

    Uusimmat