Hyundain Esapekka Lappi lähti tavoittelemaan huipputulosta Latvian MM-rallista, mutta suomalaiskuljettaja jäi pahasti lähtötelineisiin.
Lapilla oli hyvä lähtöpaikka nopeaan soraralliin ja lisäksi hän oli ajanut edellisenä viikonloppuna testikilpailun Liettuassa. Kaiken piti olla valmista siihen, että pitkästä ajotauostaan huolimatta Lappi pystyisi kamppailemaan palkintosijoista Latviassa.
Lapin vauhti jäi kuitenkin vaisuksi perjantain pätkillä, minkä vuoksi hänelle lankesi surkea lähtöpaikka seuraaville päiville. Näin Lappi saapui viimeisen pätkän maaliin vasta yhdeksännellä sijalla. Kaiken kruunuksi Lappi joutui vielä keskeyttämään Power Stagen jälkeen autoon tulleen moottorivian vuoksi.
Hyundain tallipäällikkö Cyril Abiteboul tunnusti, että suomalaisen paluu reilun kolmen kuukauden ajopaussin jälkeen ei sujunut optimaalisesti.
– Mitä ilmeisimmin teimme virheen Esapekan aikataulun kanssa. Meidän pitää katsoa tätä asiaa tarkemmin, jotta voimme suoriutua paremmin ensi vuonna, Abiteboul sanoi.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi jäi täysin hämilleen
LUE MYÖS: Esapekka Lapin MM-ralli päättyi ikävällä tavalla – suomalaiselta jäätävä kommentti
Abiteboulin mukaan suurin virhe oli se, että Lappi hyppäsi takaisin Hyundai i20 N Rally1 -autoon huippunopeassa rallissa. Ranskalaispomon mukaan talli oli ajatellut, että kansallisen rallin ajaminen Liettuassa olisi riittänyt Lapille valmistautumiseen.
– Luulen, että hän ajatteli olevansa kilpailukykyinen, mutta ongelmana oli se – enkä tarkoita tätä epäkunnioittavasti – että kansallinen kilpailu ja siellä olleet kuljettajat ovat täysin eri juttu. Hän ajatteli tullessaan tänne, että hän löytäisi melko helposti hyvän vauhdin. Kaiken lisäksi auton säädötkään eivät olleet optimaaliset, Abiteboul totesi.
– Se oli virhe. Mutta mitä olisimme voineet tehneet toisin? Todennäköisesti olisimme voineet tehdä saman kuin M-Sport teki Martins Sesksin kanssa, joka kävi ensin Puolassa ja tuli sitten Latviaan.
Lappi oli sopinut jo hyvissä ajoin tiimin kanssa, että hän seurailee sivusta Puolan MM-rallin, jossa Hyundain norjalaiskuljettaja Andreas Mikkelsen oli lopulta tositoimissa. Mikkelsen oli yllättävänkin kovassa vedossa, sillä hän keräsi Hyundaille 15 MM-pistettä oltuaan kilpailussa toisena lauantain päätteeksi.
– Ehkä Andreas olisi voinut olla nopeampi täällä Puolan jälkeen. Esapekalle on puolestaan tärkeää ajaa Suomessa, ja Andreakselle oli tärkeää ajaa Puolassa. Joten istumme tässä kaiken keskellä ja yritämme tehdä päätöksiä parhaamme mukaan kuljettajien fiiliksen ja kokemusten perusteella. Se on vaikeaa, Abiteboul sanoi suoraan.
– Mitä olisimme voineet tehdä toisin? Se ei ole niin yksioikoista.