Hyundain MM-rallitiimi on kierrättänyt vuosien ajan kolmannessa autossaan useampaa kuljettajaa, mutta tallipäällikkö Cyril Abiteboul kertoo nyt harkitsevansa tämän toimintamallin hylkäämistä ensi kaudeksi. Jos kolmanteenkin autoon pestataan täyden kauden ajava kuljettaja, muutos tietäisi tallissa toista kautta ajavalle Esapekka Lapille mitä todennäköisimmin työpaikan menettämistä.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalan päätös puhuttaa – näin hän vastaa: "Tässä on taustalla muutama asia"
LUE MYÖS: Esapekka Lappi tukki suunsa – "Nyt ei varmaan kannata…"
Lappi siirtyi Hyundaille viime kaudeksi Toyotalta ja sai kolmen vuoden odotuksen jälkeen allekirjoitettavakseen täyden kauden sopimuksen.
Kauden 2023 edetessä kävi kuitenkin selväksi, ettei kolmen lapsen isä halunnut tavoitella unelmaansa perheen yhteisen ajan kustannuksella, ja niinpä Lappi pyysi itse täksi kaudeksi osittaista sopimusta.
Hän on nyt jakanut kolmatta autoa Dani Sordon ja Andreas Mikkelsenin kanssa ja ajanut kauden kahdeksasta osakilpailusta kolme.
Järjestely tuntuu sopivan suomalaiselle erinomaisesti.
– Vaikka he tarjoaisivat minulle 50:tä miljoonaa, niin en ajaisi silti täyttä kautta, Lappi julisti reilun viikon takaisen Latvian MM-rallin yhteydessä.
Latviassa Lappi palasi Rally1-auton rattiin MM-tasolla ensimmäisen kerran sitten maaliskuisen Safari-rallin, ja hänellä – niin kuin toki myös tallikavereillaan Thierry Neuvillella ja Ott Tänakilla – oli varsinkin rallin avauspäivänä suuria vaikeuksia auton säätöjen kanssa.
Perjantain kahdeksannelta lähtöpaikalta Lappi oli ennakkoon kisan suurimpia voittajasuosikkeja, mutta ero kärkeen mitattiin perjantain päätteeksi minuuteissa – ja olisi mitattu siitäkin huolimatta, ettei Lappi olisi tallin käskystä nostanut päivän viimeisellä ek:lla jalkaa kaasulta tarjotakseen MM-sarjaa johtavalle Neuvillelle pykälää paremman lähtöpaikan lauantaille.
– Mielestäni meilläkin on vastuu siinä, että toimme mukaan Esapekan, joka ei ollut ajanut MM-tasolla kolmeen ja puoleen kuukauteen, tallipäällikkö Abiteboul sanoi Latviassa Dirtfishin mukaan.
– Näin toimimalla emme palvele ketään.
Hyundai yritti helpottaa Lapin lähtökohtia tarjoamalla tälle valmistavan kansallisen kilpailun Liettuassa, mutta olosuhteet olivat liian erilaiset Latviaan verrattuna, eikä tästä kokemuksesta ollut lopulta suurtakaan hyötyä.
– Mietin sitä, mitä pitäisi tehdä. Emme toimi niin kuin pitäisi. On jotain, mitä voimme tehdä ensi vuonna paremmin, Abiteboul sanoo Dirtfishille ja viittaa siihen, että talli saattaa ajattaa ensi kaudella myös kolmannessa autossaan täyden kauden ajavaa kuljettajaa.
Muutos aiempaan olisi siis merkittävä, ja Lapin edellä mainittujen kommenttien valossa se tarkoittaisi käytännössä sitä, että suomalaistähti joutuisi etsimään itselleen toisen työpaikan.
Hyundain tämän hetken kuljettajista vain Tänakilla on tiettävästi sopimus ensi kaudesta.
– Meidän täytyy olla avoimin mielin. Jos pystymme varmistamaan kahden ensimmäisen auton kuljettajat melko nopeasti ja julkistamaan suunnitelman niihin liittyen, se antaa meille aikaa harkita ja katsoa, mitä tapahtuu, Abiteboul sanoo.
– Haluaisin ainakin tietää, muuttuvatko säännöt tai pistesysteemi, jotta voimme varmistaa oikean päätöksen ensi kaudeksi.