Hyundai ja M-Sport yrittävät viikonloppuna Sardiniassa ajaa kiinni Toyotan etumatkaa rallin MM-sarjassa. Molemmat tallit tuovat päivityksiä pyöräntuentaan.
LUE MYÖS: Esapekka Lappi lähtee riskillä MM-ralliin – rengasvalmistajalta vielä oma mauste soppaan: "Sehän on tosi hyvä idea"
LUE MYÖS: MM-rallikausi on vedenjakajalla: tämän takia Sardiniassa eletään jo ratkaisun hetkiä – "Sitten se alkaa olla game over"
Lappi kertoi rallin alla MTV Urheilulle starttaavansa kilpailuun uusilla iskunvaimentimilla.
– Pienellä riskillä lähdetään. Mielestäni se on kuitenkin kokeilemisen väärti, jos vähän löydettäisiin vauhtia lisää.
Lappi on testannut uusia osia kahden päivän ajan tallin Keski-Suomessa sijaitsevalla testialueella.
– Portugalissa olimme Toyotaa jäljessä, joten halusin kokeilla jotain saadakseni autosta paremman. Jos tämä ei toimi, voimme aina palata niihin tuttuihin säätöihin, jotka tunnemme. Tämä on riski mutta kokeilemisen arvoinen sellainen, Lappi sanoi Autosportin mukaan.
Tallipäällikkö Cyril Abiteboul kertoo Autosportin mukaan olevansa iloinen siitä roolista, jonka Lappi on uudessa työpaikassaan omaksunut.
– Meillä on ollut kaksi melko onnistunutta testirupeamaa; yksi ennen Portugalia ja toinen ennen tätä kisaa. Ennen Portugalia järjestetty testi tarjosi Esapekalle jotakin erilaista, ja se ehkä myös näkyi, sillä hän oli kilpailukykyisempi. Se oli askel, jota Thierry (Neuville) ei halunnut vielä ottaa, mutta tänä viikonloppuna hänkin aikoo tehdä saman kuin Esapekka.
– Esapekka on todella innostunut tallin ja auton äärirajojen puskemisesta eteenpäin. Hän ei arkaile testata uusia asioita kilpailunomaisissa olosuhteissa. Pidän siitä, kun minulla on kuljettaja, joka vie tallia teknisesti eteenpäin.
M-Sportin tapauksessa jousituksen toimittava Reiger on saanut valmiiksi päivitysosia, jotka olivat ensimmäisen kerran käytössä viime viikolla ajetuissa testeissä.
Viime kauden päätteeksi Hyundailta M-Sportille palannut Ott Tänak on viidessä ensimmäisessä osakilpailussa kipuillut autonsa ajettavuuden kanssa – olkoonkin, että hän oli helmikuussa Ruotsissa koko joukon nopein ja on tällä hetkellä MM-pisteissä toisena.
– Tarvitsin tämän testin. Uudet osat toimivat melko hyvin. Olemme ottaneet Meksikon jälkeen askeleita eteenpäin. Portugalissa suurimmat ongelmat olivat jousituksessa, ja nyt he (Reiger) ovat keksineet uusia ratkaisuja, Tänak sanoi Autosportille.
Portugalissa Tänak tuskaili autonsa kanssa etenkin toiseen kertaan ajetuilla erikoiskokeilla. Kun hän ensimmäisillä lenkeillä jäi pohja-ajasta keskimäärin 0,21 sekuntia kilometrillä, toisella takkiin tuli 0,56 sekuntia kilometrillä.
– On liian aikaista sanoa, olemmeko kilpailukykyisiä, mutta olemme ehdottomasti menneet eteenpäin.