Suomeen on rantautunut automerkki, josta et ole todennäköisesti koskaan kuullutkaan – jälleenmyyjät jo Helsingissä ja Tampereella: "Vastaavaa ei ole markkinoilla"

Kiinalainen Maxus on aloittanut sähköautojensa myynnin Suomessa. Mallistossa on tila-auto ja kaksi pakettiautoa. Orkesteria johtaa BMW Suomen entinen toimitusjohtaja.

Sähköisiä paketti- ja tila-autoja valmistava Maxus aloittaa mallistonsa myynnin Suomessa.

Maxus-autojen maahantuoja on norjalainen RSA, joka on perustanut haarakonttorin Suomeen. Maxuksella on tällä hetkellä kaksi jälleenmyyjää Helsingissä ja Tampereella.

Tuontiohjelmassa on yksi tila-auto ja kaksi pakettiautoa. Autojen eri versioita pakettiautoille tyypillisine pituus- ja korkeusvariaatioineen on yhteensä kymmenen.

Jopa 342 kilometriä latauksella

Pakettiautomallit ovat Maxus e-Deliver 3 ja e-Deliver 9. Pienemmässä mallissa kuormatilan tilavuus on joko 4,8 tai 6,3 kuutiometriä. Ajoakun kapasiteetti on joko 35 tai 52,5 kilowattituntia. Pisimmäksi kantamaksi kerrotaan 342 kilometriä WLTP-mittauksen mukaan.

Maxus e-Deliver 9 -mallissa kuormatilan koot ovat 9,7 ja 11,3 kuutiometriä. Akkuvaihtoehtoja on kolme. Niiden kapasiteetit ovat hiukan pyöristäen 52, 72 ja 89 kilowattituntia. Toimintasäteeksi ilmoitetaan pisimmillään 296 kilometriä. Kyseessä on tonniluokan pakettiauto, joka ottaa hyötykuormaa enimmillään 1 200 kiloa.

– Voimme tarjota jokaiselle yritykselle ja yrittäjälle heidän tarpeisiinsa sopivan auton, Maxuksen Suomen-toiminnoista vastaava Christer Stahl kertoo.

Stahlilla on pitkä työkokemus Mercedes-Benzillä ja BMW:llä. Stahl työskenteli vuosina 2017–2019 Suomen BMW:n toimitusjohtajana.

"Vastaavaa ei ole markkinoilla"

Maxus valmistaa myös henkilöautoja. Ensimmäisenä markkinoille tulee Maxus Euniq. Kyseessä on tila-auto, jossa on seitsemän istuinpaikkaa. Sen moottorin tehoksi kerrotaan 177 hevosvoimaa ja akun kapasiteetiksi 52,5 kilowattituntia. Toimintamatka on 356 kilometriä.

Stahl sanoo, että Euniq on helposti muunneltavissa omien tarpeiden mukaan joko matkustajien tai tavaroiden kuljetukseen.

– Vastaavanlaista sähköistä tila-autoa ei ole tällä hetkellä markkinoilla.

Ainakin osassa mallistoa takuuaika on viisi vuotta tai satatuhatta kilometriä. Akkutakuu vaihtelee, ja se on esimerkiksi on kahdeksan vuotta tai 160 000 kilometriä tai kahdeksan vuotta ja 200 000 kilometriä.

Takana todellinen autojättiläinen

Maxuksen mukaan sen autoja toimitettiin ja myytiin yli tuhat kappaletta viime vuonna Pohjoismaissa. Suomea ennen sitä on myyty Norjan lisäksi Ruotsissa ja Tanskassa.

Maxus on osa kiinalaista SAIC-yhtiötä, jonka vuosituotanto on seitsemän miljoonaa autoa.

Maxus e-Deliver 3 -pakettiauton hinta alkaa 36 387 eurosta. Suuremman e-Deliver 9:n alkaen-hinta on 69 969 euroa. Tila-auto Maxus Euniqin suositushinta on 48 540 euroa.

Lue myös:

    Uusimmat