Iäkkäillä ihmisillä on erityinen riski joutua huijauksen kohteeksi, muistuttaa Kilpailu- ja kuluttajavirasto.
Iäkkäimpiä ihmisiä yritetään jatkuvasti huijata muun muassa pankkitietojen toivossa. Esimerkiksi viime aikoina eri puolilla Suomea on iäkkäämpi väki saanut puhelinsoittoja poliisiksi tekeytyneiltä huijareilta, jotka ovat mitä erilaisimmin verukkein kalastelleet pankkikortti- ja verkkopankkitunnuksia.
Vanhuksia on myös nakitettu tilausansoihin tai puolipakolla laitettu tilaamaan puhelimitse erilaisia kestotilauksia.
Jos lähipiiriisi kuuluu vanhempaa väkeä, voi heitä auttaa suojautumaan huijauksilta muutamalla KKV:n listaamalla neuvolla:
1. Muistuta, ettei pankkitietoja ja -tunnuksia koskaan pidä kertoa, vaikka niitä kysyttäisi. Poliisi, muut viranomaiset tai pankki eivät ikinä pyydä näitä tietoja puhelimitse.
2. Ennen kuin vaikkapa puhelimitse saatuun hyvältä kuulostavaan tarjoukseen tarttuu, kannattaa aina jutella siitä sukulaisen, ystävän, naapurin tai hoitajan kanssa.
3. Jos joku kertoo, että arpajaisvoitto on osunut kohdalle, haluavat he todennäköisesti vastineeksi ensin rahaa tai tilaavan jotain muuta tavaraa. Tällaisiin soittoihin tulee aina suhtautua suurella varauksella.
4. Kun postissa saa laskun, tulee sen aiheellisuus aina tarkistaa. Tunnistathan laskun lähettäjän, laskun aiheen ja onko summa oikea?
5. Suoramarkkinoinnin kieltopalvelu suodattaa ison osan markkinoinnista. Jos soittoja saa silti, kannattaa harkita jo puhelinnumeron vaihtoa.
6. Tietokoneen tietoturvasta ja päivityksistä kannattaa huolehtia.
Lähde: Kilpailu- ja kuluttajavirasto
***
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.