S-Pankin nimissä kiertää tietojenkalasteluyritys.
Suomen Telemarkkinointiliitto varoittaa tiedotteessaan S-Pankin nimissä lähetetyistä huijausviesteistä.
Liiton mukaan viime aikoina erityisen aktiivisesti on lähetetty huijaussähköpostiviestiä otsikolla "Tärkeä ilmoitus S-Pankin tilisi tilasta". Viestissä kehotetaan päivittämään luottokorttitili 48 tunnin aikana ja uhataan, että tilin käyttöä rajoitetaan, jos toimenpiteitä ei tehdä.
Kirjoitusvirheet ja kömpelöt ilmaukset paljastavat viestin huijaukseksi. Viestissä lukee muun muassa "Hyvä asiakkaas" ja viestin lopussa kiitokset ja lopputervehdykset toistetaan kahdesti. Nämä yksityiskohdat paljastava, ettei viesti ole viralliselta taholta tullut.
"Tärkeintä pysyä rauhallisena"
Suomen Telemarkkinointiliitto ry odottaa samankaltaisten huijausten määrän nousevan muidenkin pankkien osalta. Tarkkana kannattaakin olla aina saadessaan linkkejä sisältävän viestin.
– Tällaisen viestin saadessaan on tärkeintä pysyä rauhallisena ja miettiä, miksi viesti on lähetetty juuri minulle ja miksi minun pitäisi siihen reagoida. Jos epäilet viestin olevan aito, niin ota yhteys suoraan pankkiin, ei viestin linkkien kautta, vinkkaa Suomen Telemarkkinointiliitto ry:n perustaja Arto Isokoski tiedotteessa.
Jos olet jo joutunut huijauksen uhriksi, Isokoski kehottaa tässäkin tapauksessa ottamaan pankkiin yhteyttä, jotta luottokorttisi voidaan sulkea. Näin myös huijareiden tekemät virtuaaliluottokortit lakkaavat toimimasta.
– Valitettavasti uskomme näiden huijausten lisääntyvän, johtuen muun muassa viime aikoina tapahtuneista tietomurroista, kuten Ticketmaster-tietomurto, jossa varastettiin 560 miljoonan käyttäjän tiedot, ja Authy-tietomurto, jossa varastettiin 33 miljoonan käyttäjän puhelinnumerot.
Tarkista aina viestin lähettäjän tiedot, äläkä seuraa viestin linkkejä, vaan kirjoita itse virallinen osoite selaimeen varmistaaksesi, että olet oikeassa paikassa.
– Osa huijauksista on niin hyviä, että niitä on hankala erottaa aidoista yhteydenotoista, ja lisäksi kiireen tuntu ja uhkakuvat lisäävät reagoinnin tarvetta, Isokoski muistuttaa.
Aiemmin Nordea varoitti nettikirpputoreilla lisääntyneistä huijauksista.
Lue myös: Tämä verkkohuijauksilta suojautumiseen liittyvä ohje on jo vanhentunut: "Ei enää pidä paikkaansa"
Saitko esihenkilöltäsi tällaisen viestin? Syytä soitella perään
Petostorjunnan asiantuntija kertoo, mitä ihmiset eivät verkkohuijauksista ymmärrä: "Harvemmin mitään tapahtuu niin, että tililtä 'vain lähti' rahaa"
Katso myös video: Kaksivaiheinen tunnistautuminen parantaa tietoturvaasti – näin otat sen käyttöön
0:47