Miten ravintolat suhtautuvat kritiikkiin asiakkailta ja ruokakriitikoilta? Savoyn keittiömestari Helena Puolakka kertoi oman näkemyksensä Viiden jälkeen -ohjelmassa.
MTV Uutisten Makuja-ruokasivuilla kerrottiin keskiviikkona ravintoloiden jopa maksavan siitä, että TikTok-ruokakriitikko Ella Wehkalampi tulee heidän asiakkaakseen. Samassa Viiden jälkeen -ohjelmassa aihepiiristä oli keskustelemassa myös Master Chef -tuomarina tunnettu, ravintola Savoyn keittiömestari Helena Puolakka. Puolakka kertoi ohjelmassa, millainen merkitys ravintolakritiikillä on ravintoloille.
– Kyllä sillä on merkitystä. Saimme Café Savoylle reilu vuosi sitten järisyttävän hienon viiden tähden arvion, ja kyllä se on kantanut meille paljon asiakkaita.
Lue myös: Ikävä havainto ravintola- ja markettisusheista: "Hyvä tiedostaa..."
Yksi huono arvio voi jopa kaataa ravintolan
Ravintolakriitikoilla on valtaa sekä hyvässä että pahassa. Yksi kriittinen arvio voi pahimmillaan vaikuttaa koko ravintolan toimintaan pysyvästi. Puolakka toivoisikin, että kritiikki esitettäisiin aina positiivisen kautta, eikä "lähdettäisi puukottamaan selkään".
– Lontoon vuosina ehdin nähdä monta ravintolatuhoa sen takia, että joku kirjoitti "huonosti".
Puolakka kertoo pyrkivänsä rakentavaan kritiikkiin myös Master Chef -tuomarina.
– Vaikka se pohja olisi kuinka negatiivinen, niin pyöristetään vähän niitä reunoja.
"Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se, että ihminen kirjoittaa jälkikäteen kritiikkiä"
Mikä sitten olisi keittiömestari Puolakan viesti keskimääräiselle suomalaiselle ravintola-asiakkaalle, joka saattaa purnata omassa seurueessa, mutta tarjoilijan tullessa kaikki onkin hyvin?
– Mielestäni palautetta pitäisi antaa aina paikan päällä. Jos koetaan, että joku asia on ollut äärimmäisen huono, on liikaa suolaa tai ruoka väärän lämpöinen, niin siitä pitäisi aina kertoa meille, Puolakka korostaa ja jatkaa:
– Minua ei harmita mikään niin paljon kuin se, että ihminen kirjoittaa jälkikäteen kritiikkiä. Ja mikä se alusta on, että missä kirjoitetaan.
Puolakan mukaan parhaimmissakin ravintoloissa käy joskus niin, että kaikki asiat menevät yksinkertaisesti pieleen. Silloin ravintolan on tärkeää kantaa vastuunsa.
– Vastaan kaikkeen kritiikkiin henkilökohtaisesti asiakkaille ja kutsun heidät takaisin syömään. Minusta on todella tärkeää omassa roolissani ottaa palaute vastaan oikealla tavalla.