Tea Heinonen menetti maanantaina tajuntansa Linnanmäellä, kun yläilmoista pudonnut kahden euron kolikko osui häntä otsaan, uutisoi Iltalehti.
17-vuotias Heinonen oli ollut Kirnu-nimisen huvipuistolaitteen edustalla, kun hän menetti yllättäen tajuntansa.
– Aluksi en tajunnut, mitä tapahtui. Pitelin päästäni kiinni. Pyörryin ja käperryin maahan, kun tuli niin sekava olo, Heinonen kertoo Iltalehdelle.
Heinonen oli tapahtumahetkellä poikaystävänsä ja pikkusiskonsa seurassa. Hätääntynyt pikkusisko juoksi hattarakioskille pyytämään apua, mutta aluksi mitään ei tapahtunut.
Apua kuitenkin saatiin, kun töihin tulossa ollut työntekijä huomasi nuorten hädän ja hälytti apua. Linnanmäen ensiapuväki saapui paikalle pyörätuolin kanssa.
Kun Heinonen tokeni, hänelle kerrottiin, että Kirnu-laitteessa olleen asiakkaan taskusta oli pudonnut sekä euron että kahden euron kolikot, joista toinen oli osunut Heinosen otsaan.
- Oli onni onnettomuudessa, että tytär sai vain kuhmun otsaansa. Nyt siinä on enää pieni jälki, äiti Tiina Heinonen sanoo Iltalehdelle.
Kaikki eivät noudata sääntöjä
Tiina Heinonen muistuttaa, että kolikko olisi voinut lentää myös hänen tyttärensä silmään.
- Tällaisiin asioihin pitäisi kiinnittää enemmän huomiota. Jos vastaavia tilanteita sattuu lisää, kenelle kuuluu vastuu? Heinonen kysyy Iltalehden haastattelussa.
Linnanmäen huvipuiston toimitusjohtaja Pia Adlivankin kertoo Iltalehdelle, että viime kädessä henkinen vastuu on aina huvipuistolla.
- Meillä on suojaverkot, joilla yritämme ennakoida mahdollisuuksien mukaan tällaisia tapauksia. Me emme kuitenkaan voi tutkia kenenkään taskuja. Kännyköitä putoaa laitteista jonkin verran.
Linnanmäellä on myös vastuuvakuutus.
- Tällaisissa tapauksissa vakuutusyhtiö arvioi, onko vastuu meidän ja mitä korvaamme. Täytyy olla todellinen vahinko tapahtunut, jotta vakuutusyhtiö korvaa sen, Adlivankin kertoo Iltalehdelle.
Hän muistuttaa huvipuiston kehottavan asiakkaita tyhjentämään taskunsa. Huvipuistosta löytyy lokeroita, joihin tavarat voi jättää. Kaikki eivät kuitenkaan noudata sääntöjä.
- Kehotamme tyhjentämään taskut. Jos asiakas ei sitä tee, niin meidän on vaikea siihen puuttua, hän toteaa Iltalehdelle.