Rengasalan asiantuntijat kertovat Iltalehdelle, että seuraava talvirengaskausi tulee olemaan sekä renkaiden saatavuuden että nousevien hintojen vuoksi haasteellinen.
Tulevan talvirengaskauden saatavuusongelmat kohdistuvat ennen kaikkea eurooppalaisten premiumbrändien renkaisiin, sillä niiden valmistuksessa on käytetty hyvin paljon Venäjältä ja Valko-Venäjältä tuotuja raaka-aineita. Tuotantoa on jouduttu pakotteiden seurauksena supistamaan.
– Selkeitä merkkejä on olemassa, että ensimmäistä kertaa puhutaan todellisesta riskistä. Kaikille ei välttämättä riitä talvirenkaita, Continental Rengas Oy:n myyntijohtaja Sami Hagelberg kertoo Iltalehdelle.
Hagelbergin mukaan Suomi on erityisen hankalassa asemassa, sillä täällä ajetaan pieniä rengaskokoja käyttävillä vanhoilla autoilla ja suositaan kitkojen sijaan nastarenkaita.
Juuri tämä yhdistelmä on kaikkein pahimmin kiven alla, sillä pienemmät nastarenkaat eivät ole valmistajille kovin kannattavia tuotteita muutenkaan.
Poikkeukselliset ajat tulevat näkymään myös hintojen nousuna.
– Rahtien ja raaka-aineiden kustannukset nousevat ja saatavuus heikkenee, joten eivät hinnat oikein laskeakaan voi, toteaa Iltalehdelle Rengasvalmistajat ry:n johtava asiantuntija Juha Ala-Hiiro.
Lue myös: Rengas voi tyhjentyä, vaikka kumi on ehjä, eikä venttiilikään vuoda – tästä on yleensä kyse
Lähde: Iltalehti