Vanneyrittäjät kertovat, mihin tyypillinen ongelma usein johtaa.
Moni suomalainen ajelee autuaan tietämättömänä renkailla, jotka vuotavat. Näin arvioivat yrittäjät Henri ja Hilja Koljonen, jotka pyörittävät Vantaalla Vianor-rengaspalvelua sekä alumiinivanteiden korjaamiseen keskittyvää VanneVelhoa Päijät-Hämeen Kärkölässä.
– Sesongin ulkopuolella rengaspalveluun tulevista töistä valtaosa koskee vuotavia renkaita, Hilja Koljonen sanoo.
Tyypillisessä tilanteessa vanne on vääntynyt, eikä rengas enää pidä ilmaa. Usein vastaan tulee myös tilanne, jossa rengas vuotaa mystisesti, vaikka kumi on ehjä eikä venttiilikään vuoda. Silloin syy on vanteen hapettuminen.
Lue myös: Varaudu yllätykseen, jos et ole koskaan nähnyt, miltä renkaan sisällä näyttää ajon aikana
Kaikki alkaa viattomasta kiveniskemästä tai kolhusta, jotka rikkovan alumiinivanteen maalipinnan. Silloin kosteus ja suola pääsevät tekemään tuhojaan, ja alumiinipinta alkaa hapettua.
Ongelmallisinta hapettuminen on vanteen ja renkaan liitoskohdassa. Epätasaisella pinnalla renkaan kumi ei enää pääse tiivistymään paikoilleen, ja rengas alkaa hiljalleen vuotaa.
Toinen kriittinen kohta on venttiilin juuri, johon helposti kertyy hiekkaa ja muuta likaa pintaa rikkomaan.
Kosteassa muhivat liat ja suolat
Henri Koljonen esittelee Kauppalehden videolla esimerkkitapausta, halkaistua alumiinivannetta, jonka toinen puoli kukkii ikävän näköistä röpelöä.
– Kaverini vanteet, jotka jäivät yhdeksi talveksi pihalle lumihankeen. Sitä ennen ne olivat ok-kunnossa, Koljonen kertoo.
Miten ongelmia voisi ehkäistä? Koljosten mukaan ainakin pesemällä vanteet säännöllisesti siinä vaiheessa, kun ne vielä ovat hyvässä kunnossa.
– On tosi yleistä, että renkaat otetaan likaisina pois auton alta ja viedään kellariin säilöön. Kosteassa muhivat liat ja suolat, ja sitten vanteesta tulee tällainen.
Hyvinkin huonokuntoisia vanteita voidaan Koljosten mukaan vielä kunnostaa puhaltamalla maalit pois ja maalaamalla pinta uudestaan riittävän paksulla pulverimaalikerroksella.
Laatu heikentynyt
Valtaosa vanteista on nykyään alumiinia. Koljosten havaintojen mukaan niiden laatu vaikuttaa vuosien varrella heikentyneen.
– Pintakäsittely on ohut, ja tulee yksi kiveniskemä, niin se on puhki. Uudet kestävät kolme, neljä vuotta, halvimmissa tarvikevanteissa ongelmat alkavat jo parin vuoden jälkeen, Henri Koljonen sanoo.
– Usein kesävanteet ovat alkuperäiset ja talvivanteet halvat tarvikkeet. Talvivanteilla olisi kuitenkin enemmän väliä. Meillä on poikkeukselliset olosuhteet, ja ne laittavat vanteetkin lujille.