Rengas voi tyhjentyä, vaikka kumi on ehjä, eikä venttiilikään vuoda – tästä on yleensä kyse
Vanneyrittäjät kertovat, mihin tyypillinen ongelma usein johtaa.
Moni suomalainen ajelee autuaan tietämättömänä renkailla, jotka vuotavat. Näin arvioivat yrittäjät Henri ja Hilja Koljonen, jotka pyörittävät Vantaalla Vianor-rengaspalvelua sekä alumiinivanteiden korjaamiseen keskittyvää VanneVelhoa Päijät-Hämeen Kärkölässä.
– Sesongin ulkopuolella rengaspalveluun tulevista töistä valtaosa koskee vuotavia renkaita, Hilja Koljonen sanoo.
Tyypillisessä tilanteessa vanne on vääntynyt, eikä rengas enää pidä ilmaa. Usein vastaan tulee myös tilanne, jossa rengas vuotaa mystisesti, vaikka kumi on ehjä eikä venttiilikään vuoda. Silloin syy on vanteen hapettuminen.
Kaikki alkaa viattomasta kiveniskemästä tai kolhusta, jotka rikkovan alumiinivanteen maalipinnan. Silloin kosteus ja suola pääsevät tekemään tuhojaan, ja alumiinipinta alkaa hapettua.
Ongelmallisinta hapettuminen on vanteen ja renkaan liitoskohdassa. Epätasaisella pinnalla renkaan kumi ei enää pääse tiivistymään paikoilleen, ja rengas alkaa hiljalleen vuotaa.
Toinen kriittinen kohta on venttiilin juuri, johon helposti kertyy hiekkaa ja muuta likaa pintaa rikkomaan.
Kosteassa muhivat liat ja suolat
Henri Koljonen esittelee Kauppalehden videolla esimerkkitapausta, halkaistua alumiinivannetta, jonka toinen puoli kukkii ikävän näköistä röpelöä.
– Kaverini vanteet, jotka jäivät yhdeksi talveksi pihalle lumihankeen. Sitä ennen ne olivat ok-kunnossa, Koljonen kertoo.
Miten ongelmia voisi ehkäistä? Koljosten mukaan ainakin pesemällä vanteet säännöllisesti siinä vaiheessa, kun ne vielä ovat hyvässä kunnossa.
– On tosi yleistä, että renkaat otetaan likaisina pois auton alta ja viedään kellariin säilöön. Kosteassa muhivat liat ja suolat, ja sitten vanteesta tulee tällainen.
Hyvinkin huonokuntoisia vanteita voidaan Koljosten mukaan vielä kunnostaa puhaltamalla maalit pois ja maalaamalla pinta uudestaan riittävän paksulla pulverimaalikerroksella.
Laatu heikentynyt
Valtaosa vanteista on nykyään alumiinia. Koljosten havaintojen mukaan niiden laatu vaikuttaa vuosien varrella heikentyneen.
– Pintakäsittely on ohut, ja tulee yksi kiveniskemä, niin se on puhki. Uudet kestävät kolme, neljä vuotta, halvimmissa tarvikevanteissa ongelmat alkavat jo parin vuoden jälkeen, Henri Koljonen sanoo.
– Usein kesävanteet ovat alkuperäiset ja talvivanteet halvat tarvikkeet. Talvivanteilla olisi kuitenkin enemmän väliä. Meillä on poikkeukselliset olosuhteet, ja ne laittavat vanteetkin lujille.
Uusimmat
-
07:26
EK5: Draamaa mestaruustaistelussa! Neuville katastrofin partaalla, Toyotakin ahtaalla – MTV seuraa
-
07:21
Rallin MM-taisto uusiksi? Thierry Neuville pelkäsi pahinta
-
07:17
Lauri Markkanen nakutti kentän parhaat pisteet – Jazz hävisi
-
07:10
Ilokaasun päihdekäytön torjumiseen kaavaillaan uusia rajoituksia: "Jotain pitää tehdä"
-
06:54
Valtteri Bottakselle pamahti rangaistus
-
06:54
Parempi kuin Ronnie O'Sullivan – tällaista snookerpelaajaa ei ole nähty
-
06:53
Nelostie poikki Heinolassa, sähköttä lähes 12 000 taloutta – MTV seuraa Jari-myrskyä
-
06:44
Kiistanalaisilla maksumuistutuksilla tienaavalle kirjakaupalle takaisku oikeudessa
-
06:40
Nato: Venäjän ohjusisku Ukrainaan ei vaikuta sodan kulkuun
-
06:32
Black Friday -petkuttajat ovat jo liikkeellä – näin tunnistat huijaussivustot
-
06:25
Mikko Rantanen iski jälleen – kiekko pomppi onnekkaasti
-
06:22
Kausiennuste yltää jopa kolmen kuukauden päähän – kuinka luotettavasti sää voidaan tietää?
-
06:13
Konkursseissa syntyi 2000-luvun ennätys, mutta siinä on myös jotain hyvää: "Kuin sade Suomen kesässä"
-
06:02
Näin karuilla välineillä suomalaisten hampaita ennen hoidettiin – yksi toimenpide yhä ennallaan
-
05:55
HIFK:n uusi hankinta suorana: turhautui Tapparan ratkaisuun – eteen tuli valtava muutos
-
05:50
Trump valitsi uudeksi oikeusministerikseen Pam Bondin
-
05:40
Ainakin 60 lasta kaapattuna Suomesta – kaikki tapaukset eivät ehkä paljastu
-
05:38
Kaatunut rekka tukkii Nelostien Heinolassa molempiin suuntiin
-
00:14
Pentagon paljasti uutta tietoa Venäjän ohjuksesta – Putin: "Ei keinoja torjua"
-
23:24
DR: Merikaapelien hajottamisesta epäillyn laivan ankkuri näyttää vaurioituneen
-
Lataa lisää