Jättijonot! Näin pitkään voit joutua odottamaan aikaa renkaiden vaihtoon

Talvi lähestyy, halusit sitä tai et. Pakkaskelit ja valkoinen maa mullistavat autoilijoiden elämän joka syksy ja talvirenkaiden vaihto saattaa monella jäädä usein viime tippaan. Sama kaava näyttäisi toistuvan tänäkin vuonna.

Kuten meteorologi Pekka Pouta mainitsi MTV Uutiset Livessä, säähän on tulossa raju käänne ja Suomeen saadaan lunta jopa kymmeniä senttejä maanantaista alkaen. Talvirenkaat kannattaa siis vaihtaa viimeistään nyt.

– Jos joku ei ole vielä vaihtanut, niin erittäin uhkaavalta näyttää. Nyt on vähän kiirettä, Pouta ohjeistaa.

Moni on saapuviin talvikeleihin jo havahtunutkin. Etelä-Suomessa autoilijat kurvailevat paraikaa messevässä jonossa kohti rengasliikkeitä. Tilannetta todistaa ainakin Konalan Rengas Oy:n toimitusjohtaja Kari Kuivalainen, joka kuvailee tilannetta hektiseksi.

– Ei ihan katastrofi, mutta hallittu kaaos. Kiirettä pitää.

Renkaidenvaihdon ajanvarausta on turha kuvitella saavansa kuluvalle päivälle, tai edes kuluvalle viikolle.

– Ajanvaraukset on buukattu yli viikoksi. Jonottamalla otamme niin paljon, kuin ehditään ottamaan, mutta kaikkia ei ehditä tekemään.

Talvirenkaita tulee käyttää, jos sää sitä edellyttää marras-, joulu-, tammi-, helmi- ja maaliskuun aikana. Talvirenkaat kannattaa kuitenkin vaihtaa alle jo aiemmin, mikäli keli on ennättänyt muuttumaan talviseksi. Ja sehän on.

Vianorin kuluttaja-asiakkaiden liiketoimintajohtaja Vesa Laitisen mukaan viimeistään nyt on hyvä aika vaihtaa talvirenkaat alle.

– Säätiedotukset näyttävät siltä, että kannattaa alkaa valmistautumaan talvirenkaiden vaihtoon.

Laitisen mukaan suomalaiset huolehtivat tieliikenteen turvallisuudesta kohtuullisen hyvin valitsemalla oikeanlaiset renkaat ja pitämällä huolta siitä, että renkaat ovat ajokuntoiset.

Ammattilaisen puoleen tulee kääntyä kysymysten edessä, mutta myös autoilija voi tarkastella renkaan kuntoa vaikkapa omassa autotallissaan muutaman yksinkertaisen nyrkkisäännön voimin.

– Hyvä kulutuspinta tulee olla, turvasuositus talvirenkaan kulutuspinnalle on viisi millimetriä. Toki myös nastojen tulee nastarenkaassa olla paikoillaan.

Laitisen mukaan renkaan käyttöikää ei myöskään tule ylittää. Käyttöiän suositus on kuusi vuotta eli vähänkin ajettu rengas kannattaa vaihtaa kuuden vuoden jälkeen.

Myös Laitinen vahvistaa, että tällä ja ensi viikolla renkaanvaihtosesonki käy kuumimmillaan.

Kuten muidenkin kulutustarvikkeiden, myös renkaiden hinnat ovat nousseet viime vuosina. Laitinen kertoo, että viime vuonna Vianorin myydyimmän talvirengassarjan hinta nousi noin sadalla eurolla, mutta tänä syksynä hintakehitys on normalisoitunut.

Onko kallein rengas aina paras rengas? Laitisen mukaan renkaan hinta ja laatu kulkevat pitkälti käsi kädessä.

– Rahalla saa premium-ominaisuuksia. Koko renkaan elinkaari huomioiden kalliimpi rengas voi olla yllättävänkin edullinen vaihtoehto. Se kestää pidempään ja pysyy useamman talven turvallisena.

– Etenkin, kun polttoaineen hinnat ovat korkealla, niin hyvällä rengasvalinnalla autoilija säästää bensaa ja sitä kautta rahaa.

Suomalaiset kuitenkin tuntevat pohjoisen kylmät olot liukkaine keleineen ja suosivat rengasvalmistajien isoja päämerkkejä, jotka suoriutuvat myös erilaisista rengastesteistä.

Autonrengasliiton hallituksen puheenjohtaja Jarmo Nuora kertoo, että suomalaiset valitsevat renkaan turvallisuus edellä ja renkaalta halutaan, että se pelittää myös huonolla kelillä.

Renkaista toisinaan kuitenkin myös tingitään.

– Taloudellinen tilanne vie siihen suuntaan, että siirrytään keskihintaisiin renkaisiin tai jopa edullisiin renkaisiin.

– Tärkeintä on kuitenkin uusia rengas riittävän ajoissa, jotta siellä on pitoa.

Perusrengaskoon talvirengaspaketti kustantaa yleisesti 500 – 1 200 euroa, riippuen automallista ja renkaan tarkemmista ominaisuuksista. Sähköautojen ja suurempien katumaastureiden renkaat sijoittuvat hintahaitarin yläpäähän.

Ikuisuuskysymys: Nastat vai kitkat?

Nuora kiteyttää, ettei joka vuosi esitettyyn kysymykseen ole yhtä ja oikeaa vastausta.

– Siihen on olemassa ikuisuusvastaus: se riippuu täysin ajoneuvon kuljettajasta ja millaiset ominaisuudet renkaaseen haluaa.

Nuora tiivistää, että kitkarenkaan ominaisuuksia ovat mukavuus ja käyttöaika eli ne voidaan vaihtaa hyvissä ajoin ennen talvea alle ja vaihtaa myöhään keväällä pois.

– Nastarenkaan parhaat puolet löytyvät ehdottomasti jäisistä olosuhteista, joita Suomen tiestöllä on tänä päivänä, kun pyöritään nollan molemmin puolin.

Tuontiautojen renkaita ei suositella Suomen talvioloihin

Keski-Euroopan tuontiautojen mukana kantautuu renkaita, joita ei suositella Suomessa talvikäyttöön. Ajoneuvon renkaan tulee olla erityisesti talvikäyttöön suunniteltu, jotta se takaa parhaan tieturvallisuuden.

Nuoran mukaan tuontiautojen renkaiden ominaisuudet lakkaavat nopeasti silloin, kun lämpötila on pakkasen puolella tai tienpinta on jäässä.

– Ero on dramaattinen pohjoismaihin suunniteltuihin renkaisiin verrattuna. Valitettavan usein pitokyvyn rajallisuus saattaa yllättää autoilijan.

– Vahva suositus on, että talvirenkaina käytettäisiin pohjoisen alueille suunniteltua rengasta, jolloin pito toimii vaikka olisi kovemmatkin pakkaset.

Ennakointi on kaiken A ja O

Nuora toivoo, ettei talvi pääsisi yllättämään autoilijoita joka vuosi.

– Kitkarenkaiden vaihto kannattaa ajoittaa lokakuun alkupuolelle riippumatta siitä, missä päin Suomea on. Mikäli on pakko liikkua autolla, niin talvirenkaat kannattaisi vaihtaa ajoissa alle.

Konalan Rengas Oy:n Kuivalainen painottaa autoilijoille ennakointia.

– Ei tulisi kertarysäyksellä kaikki vaihdattamaan renkaita. Heti, kun ilmat viilenevät ja lämpötila on viiden asteen kieppeillä, niin voisi laittaa kitkat alle. Silloin ei tarvitse olla pahimmassa ruuhkassa kiroilemassa renkaidenvaihtoa.

Lue myös:

    Uusimmat