Tyttärelle ostettu auto ei ollut sitä mitä luvattiin, kertoo Iltalehti.
Suomalaisperhe teki kaupat vuosimallin 2004 Daewoo Matiz -henkilöautosta 1 750 eurolla. Hieman yli 100 000 kilometriä ajetun auton tiedettiin vaativan pientä laittoa, mutta liikkeestä ostettu auto oli perushyvässä kunnossa.
Autossa piti olla manuaalinen ilmastointi ja ostohetkellä ilmastointilaitteen painikkeeseenkin syttyi valo. Perhe luuli kaiken olevan kunnossa ja osti auton. Ilmastoinnin toimimattomuus kävi kuitenkin nopeasti ilmi.
– Yksi vaatimuksemme oli, että autossa olisi ilmastointi, perheen äiti kertoi Iltalehdelle.
Huollossa kuitenkin todettiin, ettei autossa ollut koko ilmastointilaitetta. Pelkkä nappi ja napissa valo. Puuttuvan laitteen asentaminen alle 2 000 euron autoon olisi tullut maksamaan lähes 4 000 euroa.
Myyjä ei omien sanojensa mukaan ollut tietoinen laitteen puuttumisesta ja tarjosi hyvitykseksi 200 euroa.
– Emme saaneet häneen enää yhteyttä ensimmäisen puhelun jälkeen.
Perhe vaati 750 euron hyvitystä tai kaupan purkua ja asia eteni Kuluttajariitalautakunnan käsittelyyn. Lautakunta suositti, että myyjäliikkeen tuli maksaa hinnanalennuksena 250 euroa.
– Auto ei ollut siinä kunnossa, mitä luvattiin. Näemmä myyjä voi myydä auton vaikka ilman moottoria, jos ostaja ei huomaa katsoa sitä, äiti kertoi Iltalehdelle.
***
0:31