Kuluttajariitalautakunnan mukaan autosta ennen kaupantekoa annettu tieto oli virheellistä.
Suomalaismies osti alajärveläisestä autoliikkeestä vuonna 2007 käyttöönotetun C-sarjan Mercedes-Benzin kesäkuussa 2019. Hän maksoi hieman yli 300 000 kilometriä ajetusta Mersusta 12 300 euroa.
Kuluttaja luuli ostaneensa nelivetoisen C-sarjalaisen, mutta lokakuussa paljastui, että auto olikin itse asiassa takavetoinen.
Myyjäliikkeen mukaan auton myynti-ilmoituksessa ollut virhe oli käyty asiakkaan kanssa läpi ennen kaupantekoa. Myyjäliike vetosi lisäksi siihen, että auto on myyty sellaisena kuin se on, ja että auton hinta oli samalla tasolla vastaavien takavetoisten C-sarjalaisten kanssa. Asiakas oli myös koeajanut auton ennen ostopäätöstä.
Autoliike piti asiakkaan vaatimusta 2 500 euron hyvityksestä kohtuuttomana ja toimintaa pelkkänä rahastusyrityksenä.
Näin riita ratkaistiin
Kuluttajariitalautakunnan mukaan tuotteen myynti "sellaisena kuin se on" ei vapauta myyjää vastuusta kertoa oikeaa ja paikkansapitävää tietoa tuotteen ominaisuuksista.
Lautakunta katsoi, että yritys on toiminut kaupanteossa virheellisesti ja suositti 2 000 euron hyvitystä yksimielisellä päätöksellä.
Tapauksesta uutisoi ensimmäisenä Ilta-Sanomat.
Lue myös: Tyytyisitkö 5 000 euron hyvitykseen, jos 50 000 euron autosta paljastuisi kaupanteon jälkeen tällainen asia?
Lähde: Kuluttajariitalautakunta