Ilo uudesta vanhasta autosta ei kestänyt kauan.
Kuluttaja oli ostanut viime lokakuussa kempeleläisestä autoliikkeestä vuonna 2008 käyttöönotetun ja vajaat 280 000 kilometriä ajetun Audi A6:n noin 9 000 eurolla.
Auto oli myyty ehjänä, mutta jo seuraavana päivänä ostajalle kävi ilmi, että vaihteisto oli rikki. Lisäksi korjaamolla havaittiin, ettei EGR- eli pakokaasujen takaisinkierrätysjärjestelmä toiminut, moottorinohjauslaite oli ohjelmoitu uudelleen ja moottorissa oli öljyvuoto. Kaiken kukkuraksi hiukkassuodatin oli poistettu ja korvattu tilalle hitsatulla suoralla putkella.
Ehjänä myyty auto ei näin ollen ollut edes tieliikennekelpoinen.
Lue myös: Viiden tonnin sähköauton korjaus olisi maksanut jopa 30 000 euroa – tuusulalaisliike esitti yllättävän vaatimuksen
Korjauskustannukset olivat yhteensä 4 000 euroa, mistä myyjä tarjoutui maksamaan puolet. Myyjä vetosi siihen, ettei se ollut tietoinen hiukkassuodattimen puuttumisesta tai ohjauslaitteen ohjelmoinnista.
Kuluttaja ei parin tonnin hyvitykseen suostunut, vaan vaati joko kaikkien kulujen korvaamista tai kaupan purkamista.
Näin ratkaistiin
Kuluttajariitalautakunta piti selvänä, että kaupan kohteessa on ilmennyt hyvin pian kaupanteon jälkeen huomattavan kallis korjaustarve.
Autossa olevalla virheellä on sen mukaan olennainen merkitys auton arvoon ja käyttökelpoisuuteen, joten lautakunta päätyi suosittamaan kaupan purkamista.
Lue myös: Lempääläisliikkeestä ostettu edullinen öky-Audi ei ollutkaan unelmien diili – auton historiasta paljastui huolestuttava tieto
Lähde: Kuluttajariitalautakunta