Tuore selvitys antaa yllättävän ellei suorastaan häkellyttävän tuloksen: samalla kun alkoholin myynti ja anniskelu Suomessa on vapautunut, kokonaiskulutus on kääntynyt laskuun. Tulosten täytyy olla shokki liberalisointia ankarasti vastustaneelle THL:lle, kirjoittaa MTV Uutisten toimituspäällikkö Ilkka Ahtiainen.
MTV Uutiset raportoi sunnuntaina ensimmäisiä kattavia tuloksia uuden alkoholilain vaikutuksista vuoden neljän ensimmäisen kuukauden ajalta. Mukana laskelmissa ovat kaupat, Alko ja matkustajatuonti. Päivittäistavarakaupan teettämä ja Taloustutkimuksen toteuttama tutkimus näytti peräti kummia tuloksia – ainakin, jos on etukäteen uskonut, että alkoholin vapauttaminen ajaa suomalaiset turmion teille.
Ja mitä selvitys siis näytti?
1. Nelosolut ja lonkero halpenivat, ensin mainittu keskimäärin 20 prosenttia, jälkimmäinen 10 prosenttia. Lasku oli odotettua, mutta varsin maltillista.
2. Lonkeron kulutus kasvoi selvästi, mutta nelosoluen ei juurikaan. Ei niin yllättävää.
3. Kokonaiskulutus väheni noin 6 prosenttia sekä litroina että 100-prosenttiseksi alkoholiksi muutettuna. Erittäin yllättävä tulos, sillä THL arvioi etukäteen kulutuksen kasvavan saman verran.
4. Valtion laskennallinen verotuotto on kasvanut kulutuksen vähenemisestä huolimatta. Yllättävä tulos, joka selitys on kuitenkin ilmeinen: alkoholiveroa on korotettu kummallakin puolen Suomenlahtea, ja samalla Viron lonkeroralli on hidastunut ja korvautunut ostoksilla kotimaan kaupoista.
Liian hyviä ollakseen totta?
Tulokset ovat melkein liian hyviä ollakseen totta. Eivätkö suomalaiset riehaantuneetkaan paremmasta saatavuudesta ja korkeammista prosenteista?
Totta on, ettei tutkimuksessa vielä näy kuluneen kesän saldo. Lämmintä oli ja juotu on, se on selvää. Mutta raportteja käsistä lähteneistä viinaorgioista ei ole tiedotusvälineissä näkynyt, ja lomilta on palattu töihin työkuntoisina. Yläkoululaiset eivät tiettävästi ole limuviinakoukussa, ja opiskelijat – no, he ovat ryypänneet aina.
Ei siis ihme, että alkoholin vapauttamisesta varoitellut THL on nyt puolustuskannalla. Laitos näyttää valinneen erittäin kyynisen viestintästrategian: kiistetään kaikki ja sanotaan, että asiaan voidaan palata vasta 1-2 vuoden kuluttua. Eli vasta silloin tiedetään, miten uusi alkoholilaki oikeasti vaikutti.
Aivan kuin laitoksessa koettaisiin, että nyt on arvovalta pelissä. Voi vain kuvitella, mikä ääni olisi kellossa, jos jo ensimmäiset kuukaudet olisivat antaneet vihiä siitä, että THL:n kauhuskenaariot ovat käymässä toteen.
Mutta vaikka kulunut kesä ja tuleva syksy nostaisivatkin prosenttilukemia, vaikuttaa ilmeiseltä, että THL ei osunut ennakkoarvioissaan oikeaan. Ei edes lähelle. Kun laitos nyt ostaa aikaa lopullisten päätelmiensä tekoon, toivooko se samalla salaa, että suomalaiset ratkeavat ryyppäämään? Sittenpähän osuisi ennuste oikeaan.
Päivittäistavarakauppa ja THL käyvät julkisuudessa harvinaisen kovaa vääntöä siitä, kuka oli oikeassa, kun alkoholilain vaikutuksia arvioitiin. Päivittäistavarakaupan roolin ymmärtää; se on kaupan alan etujärjestö. Sen sijaan THL on viranomainen, siis taho, jollaisiin suomalaiset perinteisesti ovat luottaneet.
Juuri nyt näyttää siltä, että etujärjestö oli arvioissaan luotettavampi.
Ilkka Ahtiainen
Kirjoittaja on MTV Uutisten toimituspäällikkö
@ilkkaahtiainen