Kysymyksessä on euroopalainen lentoyhtiö, eurooppalaista valmistetta oleva kone ja onnettomuus tapahtui Euroopassa. Toki se sävähdyttää tavallista enemmän. Näin kommentoi Ranskan lento-onnettomuutta Liikenteen turvallisuusvirasto Trafin ilmailujohtaja Pekka Henttu.
Kello 11.47 Suomen aikaa lähetetyn hätäkutsun jälkeen Ranskan Alpeilla pudonneessa Germanwingsin lentokoneessa oli 148 ihmistä. Kaikki ovat tämänhetkisen tiedon mukaan menehtyneet.
– Faktoja ei tässä vaiheessa juurikaan ole, Henttu toteaa.
– Asiantuntijat selvittävät nyt taustatietoja lentoyhtiöstä, lentokonetyypistä ja -yksilöstä. Sen jälkeen kun tapahtumasta alkaa tulla lisätietoa, niin painopiste siirtyy itse tapahtumaan.
Viranomaiset Euroopassa seuraavat tietysti asiaa aktiivisesti, josko ensi vaiheessa ilmenee jo jotain, mikä olisi syytä huomioida välittömänä toimenpiteenä, Henttu kertoo.
Tilannekuva muodostetaan tallennetiedoista
Kaikissa onnettomuuksissa tallennetiedot ovat ensiarvoisen tärkeitä ja niistä suurella todennäköiseyydellä pystytään muodostamaan tilannekuva eli mitä on todella tapahtunut, Henttu sanoo.
– Todennäköistä tapahtumakulkua pystytään arvioimaan muutaman päivän kuluessa.
Henkisellä tasolla tämä on isku meille kaikille ilmailun parissa työskenteleville ja luonnollisesti myös matkustavalle yleisölle, Henttu toteaa.
– Jotkut lentoyhtiöt kestävät onnettomuuksia ja koneen tuhoutumisia paremmin kuin toiset. Lufthansa kyllä kestää sen, tämä on ymmärrykseni.
Euroopan turvallisuustilastot ovat maailman kärkeä
Turvallisuustilastot ovat viime vuosina olleet Euroopassa maailman kärkeä yhdessä Pohjois-Amerikan kanssa, Henttu muistuttaa.
– Voidaan sanoa, että kaupallisessa liikenteessä täydelliseen tuhoon johtaneita onnettomuuksia on todella vähän.
Tilastojen mukaan onnettomuuksia on tapahtunut viime vuonna miljoonaa lentoa kohden 0,15.
– Tällä tasolla ollaan oltu Euroopassa viimeiset kolme vuotta.