Ilmanlaatu jopa erittäin huono – "Pakkanen pahentaa tilannetta, mutta suurin syyllinen on liikenne"

Katupölypöllähdys yllätti Meilahdessa Helsingissä 12. maaliskuuta 2015.
Ilmanlaatu on nyt huono, vaikka katupölykausi ei ole vielä alkanut. Tyynessä pakkassäässä pakokaasut eivät pääse laimenemaan.Lehtikuva
Julkaistu 08.02.2017 12:03
Toimittajan kuva
Päivi Mäki-Petäjä

paivi.maki-petaja@mtv.fi

@pmakipetaja

Tänä aamuna ilmanlaatu on ollut paikoin jopa erittäin huono. Esimerkiksi Helsingin keskustassa Mäkelänkadulla, Mechelininkadulla ja Mannerheimintiellä ilmanlaatu luokiteltiin erittäin huonoksi. Muuallakin Suomessa ilmanlaatu on ollut tavanomaista huonompi.

Kireä pakkanen on yksi, muttei ainoa syy huonoon ilmanlaatuun.

– Nyt on vähätuulista, kuivaa ja kadut pölyävät. Pakokaasut eivät pääse sekoittumaan. Säätila edistää huonoa ilmanlaatua, mutta suurin syyllinen on silti liikenne, muotoilee Helsingin seudun ympäristöpalveluiden (HSY) ilmansuojeluasiantuntija Anu Kousa.

Ilmanlaadun odotetaan jatkuvan huonona myös lähipäivinä. Tilanne paranee todennäköisesti sitten, kun pakkaset hellittävät.

Yleensä ilmanlaatu on huonoimmillaan katupölykaudella maalis-huhtikuussa. Joulu-helmikuussa ilmanlaatu heikkenee silloin tällöin, mutta erittäin huonoon tilanteeseen päädytään harvoin.

Takka

Takka pitää sytyttää oikein, jotta puut palavat puhtaasti.

Myös pientaloalueilla huono ilmanlaatu

Vilkasliikenteisten paikkojen lisäksi ilmanlaatu voi nyt olla huono asuinalueilla.

– Pientaloalueilla lämmitetään näin pakkasella takkoja ja saunoja ja ne nostavat hiukkaspitoisuuksia. Ainakaan roskia ei kannata nyt polttaa ja takka pitää sytyttää oikein, jotta puut palavat puhtaasti.

Helsingin keväistä ilmanlaatua on onnistuttu parantamaan tehokkaalla katupölyn torjunnalla. Muitakin keinoja ilmanlaadun parantamiseen on olemassa.

– Helsinki on panostanut katupölyn torjuntaan ja siitä on saatu hyviä tuloksia. Yksi syy huonoon ilmanlaatuun on se, että nastarenkaat rouhivat tien pintaa. Kitkarenkaat olisivat tästä näkökulmasta parempi vaihtoehto. Tutkimusten mukaan kaikkein tehokkain keino pakokaasujen ja katupölyn vähentämiseen olisi ruuhkamaksujen käyttöönotto. Se vähentäisi liikennemääriä, pohtii Anu Kousa.

Katso täältä tämänhetkinen ilmanlaatu.

Tuoreimmat aiheesta

Kotimaa