Ilmastokeskustelu ei näy Finnairin matkustajamäärissä, jotka kasvoivat heinä-syyskuussa 11,9 prosenttia verrattuna viime vuoden vastaavaan aikaan. Matkustajamäärien kasvusta huolimatta Finnairin tulos kuitenkin heikkeni ja oli sijoittajille pettymys.
Selvässä laskussa olivat kuitenkin Hongkongin matkustajamäärät viime aikojen levottomuuksien vuoksi.
Finnairin toimitusjohtajan Topi Mannerin mukaan ilmastokeskustelu näkyy esimerkiksi asiakkaiden kysymyksinä. Myös Finnairin kompensaatiojärjestelmän käyttö on kasvussa, mutta Manner myöntää, että ohjelma on vasta alkuvaiheessa.
Lentoveroa tai lentokerosiinin verotusta Finnair ei pidä tarkoituksenmukaisena.
– Lentovero helposti menisi valtion budjetin jatkeeksi eikä ohjautuisi ympäristötoimiin. Se ei myöskään ottaisi huomioon, kuinka polttoainetehokkaalla kalustolla lennetään ja käytetäänkö esimerkiksi biopolttoaineita, sanoo Manner MTV Uutisille.
Mannerin mukaan EU:n laajuinen lentopolttoaineen verotus voisi johtaa siihen, että koneita tankattaisiin täyteen EU:n ulkopuolella ja ne tuottaisivat raskaampina enemmän päästöjä.
Manner sanoo, että suurin osa ilmastonmuutokseen vastaamista on teknologia, esimerkiksi tehokkaammin polttoainetta käyttävät lentokoneet.