Facebookin omistama Instagram käytännössä kopioi pahaksi kilpailijasta nousseesta Snapchatista sen suositun tarinatoiminnon. Instagramin uuden toiminnon nimikin on lainattu Snapchatilta: Instagram Stories.
Instagram kuvailee uutta ominaisuutta sopivaksi hetkien jakamiseen, joita ei kuitenkaan halua pitää profiilissaan. Instagram-tarinaan jaetut kuvat ja videot esitetään Snapchatin tavoin yhtenäisenä esityksenä, joka katoaa 24 tunnin jälkeen ei tule osaksi Instagram-virtaa tai jää näkyviin profiiliin.
Instagramin tavoite uudella ominaisuudella on selkeä: saada ihmiset julkaisemaan Instagramissa enemmän, kun kaiken ei tarvitse olla enää viimeisen päälle huoliteltua ”ikuisesti” esillä pysyviin kuviin ja videoihin – eivätkä lukuisat julkaisut täytä seuraajien kotinäkymää. Kuten Snapchatin tarinat, myös Instagram Stories on suunnattu kevyemmäksi jakotavaksi, jolla voi jakaa vaikka koko oman päivänsä kulun.
Uuden ominaisuuden kylkeen Instagram tuo myöskin Snapchatia muistuttavat tekstinlisäys- ja piirtotyökalut.
Instagramin kotinäkymän yläreunaan tulee uusi palkki, jossa ovat esillä seurattujen ihmisten tarinat ja josta katselun voi aloittaa. Snapchatista poiketen ensimmäisenä näkyvät ihmiset, joiden kanssa on yhteydessä eniten. Avatussa tarinassa voi painalluksella edetä taakse- tai eteenpäin sekä pyyhkäisemällä siirtyä seuraavan käyttäjän tarinaan. Lisäksi tarinoista voi suoraan lähettää Instagram Direct -viestin kommenttina. Tarinoissa ei ole julkisia tykkäyksiä tai kommentteja.
Instagramin mukaan tietyn tarinan voi piilottaa valituilta seuraajiltaan, jos niin haluaa. Omasta tarinastaan ylös pyyhkäisemällä näkee, kuka on katsonut tarinan kuvat ja videot. Instagram ei varoita toisin kuin Snapchat jos joku ottaa kuvankaappauksen tarinasta.
Lisäksi valitun osan omasta tarinastaan voi jakaa myös julkaisemalla sen profiiliinsa.
Instagram-tarinat tulevat Instagram-sovellukseen maailmanlaajuisesti tulevien viikkojen aikana iOS- ja Android-laitteissa.
Instagram Stories -tarinoiden menestys jää nähtäväksi, kuten myös se, millainen vaikutus sillä tulee olemaan Snapchatiin. Siirtyykö käyttäjiä Snapchatista Instagramin pariin?
Facebook on yrittänyt aiemmin kopioida Snapchatia useampaan otteeseen eri uusilla sovelluksilla, jotka kaikki ovat epäonnistuneet käyttäjien saavuttamisessa. Instagram Storiesin menestysmahdollisuus on parempi, sillä Instagramilla itsellään on jo entuudestaan 300 miljoonaa aktiivista käyttäjää päivässä.