Internet-mahdeille hurja aikaraja: terroristien propaganda ja muut laittomuudet poistettava tunnin sisään sivustolle lataamisesta

Euroopan komissio perustelee linjaustaan kansalaisten turvallisuuden sekä perusoikeuksien takaamisella. Google ja Facebook pitävät tunnin aikarajaa liian tiukkana.

Euroopan komissio on antanut sosiaalisen median jäteille – kuten Googlelle, Facebookille ja Twitterille – tiukan aikarajan terrorismiin kannustavaan sisältöön puuttumiseen. Mikäli sivustot eivät jatkossa poista sivuilleen ladattua laitonta materiaalia tunnissa, joutuvat ne vastaamaan siitä rangaistuksen muodossa.

Yrityksille annettiin kolme kuukautta aikaa saavuttaa EU:n vaatimat tavoitteet, minkä jälkeen sääntelyviranomainen punnitsee uusien lakien ja lisävaiheiden tarpeet.

Komission vaatimuksen taustalla ovat verkossa kulovalkean tavoin leviävä laiton materiaali, kuten terroristien propaganda, väkivaltaan kannustavat sisällöt, lapsiporno sekä laittomien tavaroiden kauppa.

– Verkon alustat ovat matkalla ihmisten pääasialliseksi tiedonhaun välineeksi. Tämän vuoksi niillä on vastuu tarjota turvallinen ympäristö käyttäjilleen. Se mikä on laitonta verkon ulkopuolella, on laitonta myös verkossa, sanoo EU:n digitaalisista sisältömarkkinoista vastaava Andrus Ansip.

– Useat verkon alustat ovat poistaneet enemmän laitonta sisältöä kuin koskaan aiemmin ja näyttäneet, että niiden itsesääntely toimii. Meidän täytyy kuitenkin reagoida nopeammin terroristiseen propagandaan ja muuhun laittomaan sisältöön, joka on vakava uhka kansalaistemme turvallisuudelle ja perusoikeuksille, hän jatkaa.

Kovempia keinoja kansalaisten turvallisuuden takaamiseksi

Tiukennetun aikarajan lisäksi komissio pyytää yrityksiä kertomaan, millaista yhteistyötä ne tekevät muiden organisaatioiden kanssa. Viime vuonna Euroopan komissio kehotti sosiaalisen median yhtiöitä kehittämään yhteisiä pelisääntöjä, joilla terroristien propaganda ja vihapuhe on mahdollista havaita, estää ja poistaa sivustoilta. Jos yhteistyö ei toimi EU:n haluamalla tavalla, voisi se kiristää lainsäädäntöään lisää.

Useimmat verkossa toimivat mediayhtiöt kertovat selvästi käyttäjilleen, millaista sisältöä ne eivät sivuillaan hyväksy. Lisäksi ne tutkivat sivuilleen ladattuja sisältöjä säännöllisesti ja poistavat laitonta materiaalia heti sen huomatessaan. Aiemmin aikarajana haitallisen sisällön poistamiseen on ollut tunnin sijaan päivä.

Reilusti pätkäisty reagointiaika onkin saanut kritiikkiä esimerkiksi Googlelta ja Facebookilta, joiden mukaan tunnissa on vaikea saada tutkimusta tuottamaan tuloksia.

***


Lue myös:

    Uusimmat