EU-parlamentti ja jäsenvaltiot pääsivät sopuun uusista lähetyssäännöksistä, jotka koskevat myös suoratoistopalveluja, kuten Netflix ja Amazon Prime video.
Uusien säännösten mukaan Netflixin ja muiden, usein yhdysvaltalaisten suoratoistopalvelujen sisällöstä vähintään kolmekymmentä prosenttia on oltava Euroopassa tuotettua. Tämän toivotaan tuovan piristystä eurooppalaisille sisällöntuottajille. Samat säännöt pätevät myös EU:ssa toimiviin tv-kanaviin.
Lue myös:
Netflixiltä harvinainen paljastus – suomalaisilla käyttäjillä mielenkiintoinen erityispiirre
Samalla suoratoistopalvelujen tuottajille esitettiin toive, että ne sijoittaisivat eurooppalaiseen sisällöntuotantoon joko suoraan tai kansallisten rahastojen kautta.
– Luomalla samat säännöt samankaltaisille palveluille jakelukanavasta ja käyttötavasta riippumatta, olemme tehneet EU-sääntelyä, joka sopii digitaaliseen aikaan, toteaa europarlamentaarikko Sabine Verheyen parlamentin tiedotteessa.
Uusia toimia vihasisällön suitsimiseen
Parlamentti kiristi myös säännöksiä väkivaltaisen tai terroriin viittaavan sisällön suitsimiseksi. Videonjakopalvelut, kuten Google tai Facebook velvoitetaan luomaan selkeä ja helppokäyttöinen järjestelmä, jolla käyttäjät voivat ilmoittaa sisällön sopimattomaksi. Lisäksi yhtiöt ovat velvollisia "reagoimaan nopeasti" käyttäjien ilmoituksiin.
TV-mainonnan suhteen tehtiin myös ratkaisuja. Jatkossa parhaana katseluaikana kello 18.00 ja puolenyön välillä kaikesta lähetysajasta mainoksia saa olla korkeintaan viidennes.