Autonäyttelyt ovat valmistajille kalliita panostuksia, eivätkä kaikki enää koe saavansa riittävästi vastinetta rahoilleen, kertoo Automotive News Europe.
Suuret kansainväliset autonäyttelyt olivat aikoinaan tapahtumia, joita yhdelläkään vakavasti otettavalla valmistajalla ei ollut varaa jättää väliin. Ajat kuitenkin muuttuvat.
Sen sijaan, että ne satsaisivat miljoonia ja miljoonia euroja hämmästyttääkseen kuluttajia suurissa tapahtumissa, ovat perinteisetkin autovalmistajat hyppäämässä entistä vahvemmin verkkoon.
– Aiemmin tuntui siltä, että piti osallistua jokaiseen autonäyttelyyn, kertoo Aston Martinin toimitusjohtaja Andy Palmer
– On parempiakin tapoja käyttää rahaa, hän jatkaa.
Aston Martin lukeutuu autovalmistajiin, jotka eivät aio osallistua syys–lokakuun alussa käynnistyvään Pariisin kansainväliseen autonäyttelyyn. Saman päätöksen ovat tehneet muun muassa Ford, Volvo ja Rolls-Royce. Myös saksalaisjätit Volkswagen ja BMW ovat karsineet panostustaan Pariisiin merkittävästi.
Audi käytti vuoden 2011 Frankfurtin näyttelyyn huimat 10 miljoonaa euroa. Tilaisuuksiin palkataan usein kovapalkkaisia maailmanluokan julkkiksia vetämään yleisöä, mutta rahassa mitattava hyöty jää usein vähäiseksi.
Esimerkiksi luksusvalmistaja Rolls-Royce on järjestänyt faneilleen muun muassa rantajuhlia, joihin se on kutsunut bloggaajia ja Instagram-julkimoita, jotka luonnollisesti jakavat kokemuksensa eteenpäin koko maailmalle.
Myös autonäyttelyihin osallistuvat valmistajat joutuvat miettimään strategiaansa uudelleen. Sen sijaan, että yleisömassat tuijottaisivat yksittäistä lavalla olevaa autoa, on esimerkiksi Mitsubishi tuomassa Pariisiin virtuaalisia, oman kännykän ruudulla tehtäviä koeajoja.
– Arvioimme strategiaamme uudelleen. Maailma muuttuu jatkuvasti ja pyrimme ennakoimaan nämä muutokset, kertoi puolestaan Lamborghinin edustaja.
Vaikka autovalmistajat puntaroivatkin näyttelyiden merkitystä, ei se tarkoita, että ne kiinnostaisivat yhtään vähemmän kuin aiemmin. Esimerkiksi Pohjois-Amerikan suurimmassa näyttelyssä, Detroitissa, vieraili jopa 815 000 henkilöä, mikä on paras lukema sitten vuoden 2003. Myös Frankfurtissa ja Pariisissa on nähty kasvua viime vuosina.
Ihmisruuhkat esittelyalueilla eivät kuitenkaan välttämättä käänny suoraan myynniksi.
***
1:23