Baijerilaisvalmistaja on joutunut turvautumaan erikoisiin keinoihin vakuuttaakseen oman väkensä siitä, että sähköautot ovat tulleet jäädäkseen – ja sen oma asema on uhattuna.
BMW on lukeutunut autoteollisuuden edelläkävijöihin vuosien ajan. Samaan aikaan se on kerta toisensa jälkeen puskenut henkilöautojen ylellisyysstandardeja yhä vaan ylemmäs ja ylemmäs. Enää se ei kuitenkaan riitä.
Saksalaisvalmistaja on tottunut kamppailemaan lähinnä muiden saksalaisten, Mercedes-Benzin ja Audin kanssa sen hyvin tuntemalla tontilla, mutta sähköautojen myötä leikkikentälle on saatu uutta verta – eikä BMW ole enää niin varma itsestään kuin aiemmin.
BMW kutsui hiljattain työntekijänsä Münchenin laidalla sijaitsevalle hylätylle lentokentälle, jossa se järjesti totuttua erikoisemman koulutustilaisuuden.
Jättimäisellä näytöllä pyöritettiin kuvia Mercedes-Benzin sedaneista, Porschen ja Jaguarin katumaastureista – ja Elon Muskista.
– Olemme sähköisen hyökkäyksen alla, videolla todettiin pahaenteisesti.
– Tähän tulee suhtautua äärimmäisen vakavasti, ääni vakuutteli.
BMW:n tarkoituksena on saada yhtiön omat työntekijät pelkäämään autoteollisuuden tulevaisuutta. Markkinat tulevat muuttumaan tavalla, jota kukaan ei olisi uskonut todeksi vielä joitain vuosia sitten. Ja BMW:n on kyettävä sopeutumaan. Tilaisuuden yksi keskeisimmistä viesteistä oli, että baijerilaisista on tullut edelläkävijöiden sijaan perässähiihtäjiä.
Vaikka BMW olikin ajoissa liikkeellä i3-sähköautonsa kanssa, on se nyt jäämässä kilpailijoidensa jalkoihin. Se on tuomassa markkinoille ainoastaan kaksi akkukäyttöistä autoa vuosikymmenen loppuun mennessä ja sen ensimmäistä itseohjautuvaa autoakin odotetaan markkinoille vasta 2021.
Tesla puolestaan valmistautuu haastamaan BMW:n supersuositun 3-sarjan omalla Model 3 -sähköautollaan, joka yhtiön mukaan kykenee ajamaan täysin itsenäisesti. Myös Mercedes-Benzin uusi S-sarjalainen on pumpattu täyteen autonomisia ominaisuuksia.
– BMW on menettänyt johtoasemansa innovoijana, Bankhaus Metzlerin analyytikko Jürgen Pieper sanoo.
– Se ei ole riittävän rohkea lähteäkseen pioneeriprojekteihin ja tehdäkseen täysin uusia asioita, hän jatkaa.
Tammikuun jälkeen BMW on rahdannut 14 000 insinööriä, markkinoijaa ja tehtaidensa esimiestä päivän kestäviin, pelkoa herättäviin koulutustilaisuuksiin. Se pyrkii valmistamaan omaa väkeään aikaan, jolloin ihmiset tilaavat kännykkäsovelluksillaan robottitakseja – sen sijaan, että hankkisivat omia autoja.
Lähde: Automotive News Europe
***
1:15