Applen iPhone 6 ja erityisesti suurempiin iPhone 6 Plus -puhelimiin liittyvät kosketusnäyttöongelmat ovat hyvin Apple-kauppojen henkilökunnan tiedossa – ja erittäin merkittävä osuus iPhone-puhelimensa ongelmiin apua hakevista kärsii juurikin tästä ”kosketustaudista”, kertovat AppleInsiderin paljastamat tiedot.
Kerroimme aiemmin tällä viikolla julkisuuteen nousseesta ongelmasta, joka näkyy iPhone 6 -sukupolven puhelimissa ja useammin Plus-mallissa näytön yläreunassa välkkyvänä harmaana palkkina sekä kosketuksen tunnistuksen herkkyyden ja lopulta koko tunnistamisenhäiriöinä. Ongelmien syypääksi on arveltu laajalti puhelinten taipumista, jonka osalta iPhone 6 -puhelimet olivat lanseerauksensa jälkeen myös tuolloin näkyvästi otsikoissa. Ajan myötä hieman taipuessaan iPhone 6:n tai iPhone 6 Plussan piirilevyn ja näytön kosketusta hallinnoivien ohjainpiirien liitos alkaa heikentyä, mikä voi aiheuttaa havaittuja ongelmia.
Uudemmat iPhone 6s ja iPhone 6s Plus eivät kärsi lainkaan samasta ongelmasta, sillä niissä Apple on sekä vahvistanut rakennetta taipumisen estämiseksi että siirtänyt kosketuksen ohjainpiirit pois piirilevyltä näytön yhteyteen.
AppleInsider on saanut käsiinsä yksityiskohtaisia tilastotietoja neljässä suuremmassa Apple-kaupassa Yhdysvalloissa kolme päivää ennen ja kolme päivää jälkeen ”kosketustaudin” julkitulon vierailleista asiakkaista, joilla oli ongelmia iPhone 6 tai iPhone 6 Plus -puhelimensa kanssa.
Ongelman saamaa julkisuutta edeltäneiden kolmen päivän aikana 8,5 prosenttia iPhone 6:n ongelmista liittyi ”kosketustautiin” ja jopa 27,5 prosenttia iPhone 6 Plussan ongelmista. Julkisuutta seuranneiden kolmen päivän aikana luvut hypähtivät 11,7 ja 37,4 prosenttiin.
AppleInsiderin saamien tietojen otos ei ole kovin suurikokoinen – 3+3 päivää neljässä kaupassa – mutta se antaa ainakin osviittaa ongelman esiintymisestä: erityisesti iPhone 6 Plus -puhelimissa ongelma alkaa olla jo varsin merkittävä vastaten noin kolmannesta kaikista asikkaiden kohtaamista teknisistä ongelmista.
Apple ei ole julkisesti virallisesti tiedostanut ongelmaa, mutta työntekijöille se on nyt antanut ohjeistuksen ongelman kohtaamisesta – senkin vasta kuuden kuukauden mittaisen prosessin päätteeksi. Pitkä tiedottomuus ja ratkaisukeinojen puute on turhauttanut Applen kauppojen työntekijöitä. Applen tarjoama ratkaisu ongelmaan on koko laitteen vaihto. Esimerkiksi näyttökomponentin vaihdosta ei olisikaan hyötyä, sillä ongelma kietoutuu juurikin piirilevyltä irtoaviin ohjainpiireihin.
Koska Apple ei ole ongelmaa tunnustanut ja useimmat sen iPhone 6 ja iPhone 6 Plus -puhelimissaan kohtaavat ovat jo alkuperäisen – Yhdysvalloissa vuoden mittaisen takuun – ulkopuolella, jääongelman korjaus esimerkiksi laitetta vaihtamalla asiakkaan maksettavaksi. Jos on hankkinut AppleCare-lisäpalvelun ja -takuun, voi kuitenkin korvauksena saada tilalle toisen laitteen.
Myös näissä huolletuissa, tilalle tarjottavissa vaihtolaitteissa voi kuitenkin piillä aivan sama ongelma.
– On jo aikakin, että Applea seuraava lehdistö sai vihiä ongelmasta, kommentoi yksi Apple-kaupan työntekijä AppleInsiderille.
– Olen kyllästynyt ottamaan vaihtolaitteita laatikosta ja näkemään tismalleen saman ongelman, joka asiakkaalla on, myös korvaavassa laitteessa ennen kuin ehdin poistua taka-alalle.
Nyt kun ongelmien olemassaolo on alkanut saada julkisuutta, kasvanee paine Applea kohtaan. Yhdysvalloissa on ollut jo liikkeellä puhetta joukkokanteen nostamisesta.
Lopulta Apple voi hyvinkin vielä muuttamaan kantaansa ja aloittamaan jonkinlaisen korjausohjelman. Tästä ei kuitenkaan vielä toistaiseksi ole kuultu mitään ja asiassa voi kestää vielä vähintään kuukausia.
Nyt ongelman välttäminen onnistuu parhaiten käsittelemällä varoen ja olemalla taivuttamatta iPhone 6 tai iPhone 6 Plus -puhelintaan. Epävirallisesta huoltoliikkeestä ongelmaan voi saada korjauksen ohjainpiirien kiinnittämisellä. Yksi vaihtoehto on myös piirilevyn vaihto toiseen.