Liikennelääketieteen professori Timo Tervo laukoo suorat sanat vähän aikaa sitten käyttöön otetuista poliisin uusista peltipoliiseista. Uudet huipputarkat kamerat kykenevät erottamaan autosta nopeuden lisäksi jopa renkaiden urasyvyyden ja kuljettajan tekemiset ajon aikana.
Tervo sanoo Ilta-Sanomille, että Suomessa keskitytään ainoastaan pistekohtaiseen nopeusvalvontaan, josta kärsivät pääasiassa riskittömät, selvin päin pientä ylinopeutta ajelevat kuskit.
Tervo myös perää sitä, miksi nopeusvalvontakameroiden tolpissa ei ole sallittua nopeutta osoittavaa merkkiä. Näin on esimerkiksi Ruotsissa.
– Meillä käy usein niin, että kuljettaja ei muista, mikä sallittu nopeus on. Kameran kohdalla hiljennetään sitten alempaan nopeuteen, mistä aiheutuu lisää vaaratilanteita, kun takana ajavalle jarrutus saattaa olla yllätys. Myös kameroiden sijoittelussa on toivomisen varaa, Tervo sanoo lehdelle.
Professori korostaa, ettei suinkaan ole ylinopeusvalvontaa vastaan. Sitä tarvitaan ja sakon ansaitsee jokainen oikeasti ylinopeutta ajanut.
– Mutta homma on lähtenyt laadullisesti ja määrällisesti täysin lapasesta, Tervo toteaa.
Professori myös arvelee, että peltipoliisi-innostuksen takana piilee poliisin resurssipula. Miehiä korvataan kameroilla.
Liikennelääketieteen professorin mukaan automaattivalvontaa voitaisiin käyttää paljon muuhunkin kuin nopeusvalvontaan. Esimerkiksi keskinopeusvalvontaan, akselipainovalvontaan, turvalaitteiden käytön valvontaan, risteysvalvontaan ja suojatievalvontaan.