Isä paiski yötkin töitä Esapekka Lapin unelmien eteen – yksi iso haave mureni rahaan: "Ilman niitä emme kävisi tätä keskustelua"

Esapekka Lapilta painavaa tekstiä taustoistaan: "En olisi pystynyt tällaista uraa ajamaan" 6:56
Esapekka Lappi kertoi Rallisirkus-ohjelmassa lapsuudestaan, nuoruudestaan ja siitä, miten kaikki alkoi.

Esapekka Lappi on käynyt pitkän tien pikkukaupunki Pieksämäeltä rallimaailman huipulle. Ilman lähimmäisten tukea ei suomalaiskuljettajan urasta olisi tullut mitään.

33-vuotias Lappi ajaa jo seitsemättä kauttaan rallin MM-sarjassa. Toistaiseksi Lappi on noussut korkeimmalle korokkeelle kahdesti, minkä lisäksi muita palkintokorokesijoituksia on kertynyt 12.

Mutta millaisen tien Lappi on kulkenut Pieksämäeltä rallitähdeksi?

Lapin lapsuus sujui rauhallisissa merkeissä. Hän ei ollut koskaan päiväkodissa, vaan ennen kouluvuosia Lappi oli kotona äitinsä kanssa. Isä puolestaan paiskoi töitä yöt ja päivät.

– Äiti oli minun kanssani kotona. Iskä oli hommissa, eikä sitten näkynytkään ikinä paitsi, kun lähdettiin ajamaan kartingia. Hän oli jo lähtenyt ennen kuin heräsin ja sitten hän ei välttämättä tullut illalla edes kotiin, kun hän saattoi tehdä yötkin töitä. En tiedä, miten se nykyaikana menisi läpi. Tekeekö metsäkonekuskit edelleen keskellä yötä töitä. En minä oikein tiedä, mutta meidän iskä teki ainakin, Lappi kertoo Rallisirkus-ohjelmassa.

Ensimmäiset kosketuksensa ralliautoiluun Lappi sai 10-vuotiaana Pieksämäen jääradalla isoveljensä autolla.

– Teimme minulle polkimiin, en tiedä, olivatko ne puupalikat vai mitkä, mutta jatkot, että yletin niillä ja penkki niin eteen kuin mahdollista. Siellä ajoin ensimmäiset kerrat siellä jääradalla. Väittäisin, että olen ollut kymmenen tai siinä kantturoissa, Lappi muistelee.

Tuo kokemus sytytti Lapissa kipinän moottoriurheiluun ja myös moottoriurheilusarjojen seuraaminen televisiosta kasvatti paloa entisestään.

Nuorena Lappi ei kuitenkaan tähdännyt ensisijaisesti soraisille ralliteille, vaan pitkään tähtäin oli asfalttiradoilla.

– Aika pitkään F1 oli mulle se juttu. Vuonna 2007, kun olin 16, silloinkin mietin, että formulat olisi se juttu. Kartingissa voitin 2007 Suomen mestaruuden ja lopetin siihen. Halusin mennä ajamaan pikkuformuloilla, mutta olisi tarvinnut 600 000 jostain rahaa. Ei ollut. Sitten oli ralliauto olemassa ja sitten rallisprintin ajaminen tuntui tosi halvalta, Lappi kertaa.

Rallipoluille siirryttyään Lappi hivuttautui askel askeleelta kohti MM-sarjaa. Ensimmäiset renkaanpiirtonsa MM-sarjassa Lappi teki vuoden 2011 Suomen MM-rallissa Citroenin R2-luokan autolla.

WRC-kaluston Lappi sai alleen ensimmäisen kerran kaudella 2017, jolloin hän siirtyi Toyotan ohjaksiin. Toyotan lisäksi Lappi on ajanut MM-sarjassa Citroenille, M-Sportilla ja nyt viimeisimpänä Hyundailla.

Perhe on ollut isona tukena läpi Lapin uran. Isän pitkät työtunnit ja uhraukset ovat osaltaan auttaneet Lappia kohti moottoriurheilumaailman huippua.

– Ilman sitä tukea ja myöhemmin niitä rahoja, niin eihän me tässä käytäisi tätä keskustelua. Se on ollut ihan älyttömän arvokas juttu. Se minun karting oli varmasti sellainen harrastus minulle, isälle ja äidille. Ja varmasti isän sellainen pakopaikka tavallaan töistä sitten.

17 040 asukkaan Pieksämäki on yhä Lapille tärkeä paikka, sillä Lappi perheineen asustaa yhä suomalaiskuskin lapsuuden maisemissa. Lappi muistaa, että yläasteikäisenä monet hänen kaverinsa halusivat pikaisesti pois Pieksämäeltä.

Lappi puolestaan on aina viihtynyt synnyinkaupungissaan.

– Mulla ei ole ikinä ollut sellainen olo, että haluaisin muuttaa täältä pois. Täällä on rauhallista ja turvallista. Itselle tärkein juttu oli, että täällä on molempien perheet. Se on ollut kultaakin tärkeämpi asia, että on se tukiverkosto. 

– En olisi pystynyt tällaista uraa koskaan ajamaan, jos emme olisi asuneet täällä tai ei olisi minun tai puolisoni vanhempia auttamassa. On se ollut äärettömän tärkeä juttu. Sen takia ollaan tänne myös päädytty jäädä.

Lue myös:

    Uusimmat