Kommentti: Kalle Rovanperän unelmakisassa tapahtui härski vääryys – tässä ratkaisu

Pikataival-väittely: Asiantuntija Jari Ketomaa yllättää Kalle Rovanperä -arviollaan – "Ei tietenkään!" 3:43
Pikataival-väittely: Asiantuntija Jari Ketomaa yllättää Kalle Rovanperä -arviollaan – "Ei tietenkään!"

Rallin MM-sarjan pistejärjestelmäuudistus on saanut osakseen kritiikkiä sen julkistamisesta lähtien, mutta Kenian osakilpailussa sen todellisuus lävähti ensi kertaa todella rumasti silmille, kirjoittaa MTV Urheilun Ossi Karvonen. 

MAINOS

MM-ralli yksinoikeudella
MTV Katsomossa!

Japanin MM-ralli 21.–24.11.
To: Testi-ek klo 2.00, EK1 klo 11.45
Pe: EK:t 2–9 klo 00.30 alkaen
La: EK:t 10–16 klo 00.55 alkaen
Su: EK:t 17–21 klo 00.30 alkaen

Kaikki suorat ajolähetykset MTV Maxilla ja MTV Katsomossa kaudella 2024.

Toyotan Kalle Rovanperä ajoi Safari-rallissa pohjat perjantaipäivän kaikille kuudelle erikoiskokeella. Hän johti tuossa vaiheessa MM-sarjan kärkinimeä, kisassa 4. sijalla ollutta Hyundain Thierry Neuvilleä minuutilla ja 7 sekunnilla. 

Rovanperä hävisi Neuvillelle lauantaiaamupäivänä yhdellä ek:lla, mutta belgialainen taipui maailmanmestarille poskettomat 24,8 sekuntia 36 kilometriä pitkällä Sleeping Warrior -pätkällä. Kun Neuvillen Hyundaihin iski iltapäivällä vielä bensapumppuongelma, kaksikon ero oli toisen täyden ajopäivän jälkeen vajaat 12 minuuttia.  

Sunnuntaina Rovanperä varmisteli, sillä hänen johtonsa kärjessä oli 2.08. Neuville puolestaan jahtasi maksimimaalisia sunnuntaipisteitä lähes riskittä. Rovanperä voitti yleiskilpailun, Neuville oli siinä viides. 

MM-pisteet? Rovanperä 20, Neuville 19. Järkeä? Ei. 

Sunnuntain merkitys korostuu

Vastaus tähän epäsuhtaan piilee sunnuntaissa. Neuville oli lauantain jälkeen viidentenä, joten hän oli oikeutettu kahdeksaan ehdolliseen MM-pisteeseen. Tämä potti vaati maaliin ajamista sunnuntaina. 

Päätöspäivänä oli kuitenkin hänelle jaossa vielä enemmän pisteitä (maksimissaan 12), joten riskinotto kannatti. Lopulta Neuville oli sunnuntain pikakisan toiseksi nopein (6 pistettä) ja Power Stagen nopein (5)

Hyundai-tallitoveri Ott Tänak oli vielä edullisemmassa asemassa sunnuntaihyökkäyksen suhteen, sillä hänellä oli lauantailta plakkarissa vain yksi piste perjantaina tulleen ulosajon ja sitä seuranneen keskeytyksen myötä. Myös Tänak rohmusi päätöspäivältä 11 pinnaa (täydellinen pistetaulukko alla).  

– Saimme yllättävän paljon pisteitä, vaikka keskeytimme. Sehän tässä uudessa systeemissä onkin ihan v*tuillaan, Tänak latasi kisan jälkeen.

Kenian rallissa jaetut MM-pisteet

KuljettajaTalliLa-pisteetSu-pisteetPS-pisteetYhteensä
Kalle Rovanperä (1)Toyota18-220
Thierry Neuville (5)Hyundai86519
Takamoto Katsuta (2)Toyota153-18
Adrien Fourmaux (3)M-Sport134-17
Elfyn Evans (4)Toyota105116
Ott Tänak (8)Hyundai17412
Gus Greensmith* (6)Skoda6--6
Oliver Solberg* (7)Skoda4--4
Esapekka Lappi (12)Hyundai-134
K. Kajetanowicz* (10)Skoda3--3
Jourdan Serderidis (9)M-Sport2--2
Gregoire Munster (15)M-Sport-2-2

Suluissa yleiskilpailun sijoitus
*WRC2-kuljettaja

Rovanperä ei puolestaan halunnut riskeerata yleiskilpailun voittoaan ja lauantain jälkeisiä 18 pistettään, varsinkin kun hän ajaa vain osittaisen kauden. Rovanperä sai sunnuntailta lopulta vain kaksi lisäpistettä (4. sija Power Stagella). 

Neuville siis kärsi Rovanperälle vain pisteen tappion, vaikka jäi tästä kaikkiaan reilun kymmenen minuutin päähän. WRC2-kuski Gus Greensmith oli puolestaan Neuvillen takana kuudes tätä vajaat kahdeksan minuuttia hitaampana, mutta sai vain 6 MM-pistettä. 

Lisäksi viisi eniten pisteitä kerännyttä kuskia saivat pinnoja kaavalla 20-19-18-17-16. Mitä!

Tallipisteissä posketon vääryys

Raju ulosajo! Ott Tänakin Kenian MM-ralli pilalle 1:12
Raju ulosajo! Ott Tänakin Kenian MM-ralli pilalle.

Viime vuodet Kenian sorateitä suvereenisti hallinnut Toyota keräsi Safarista yleiskilpailun sijat 1, 2 ja 4. Hyundain vastaava rivi oli 5, 8 ja 12. 

Avataan tätä kokonaistulosta vielä hieman. Aloitetaan Toyotasta.  

Rovanperä ajoi kärjessä hämmästyttävän puhtaan suorituksen käytännössä ilman minkäänlaisia ongelmia. Hän oli viikonlopun nopein kuljettaja – sen osoitti pelkästään perjantain ylivoimainen dominointi. 

Toiseksi tullut Takamoto Katsuta ja 4. sijan ottanut Elfyn Evans kärsivät rengasrikkoja, mutta välttyivät muilta teknisiltä ongelmilta. Toyota osoitti siis taas kestävyytensä rankassa koitoksessa. 

Hyundain syntilista on pidempi. 

Jo yllä mainittujen Tänakin keskeytyksen ja Neuvillen bensapumppuvian lisäksi Esapekka Lapin viikonloppu vetää karuudessaan sanattomaksi. Hän keskeytti vaihteistovikaan perjantaina, kärsi samasta uudestaan sunnuntaina, körötteli rikkoutuneella tuulilasilla ja keräsi huiman määrän rengasrikkoja. 

Kärjistäen: Toyota kärsi rengasrikoista, mutta Hyundailla meni käytännössä kaikki päin helvettiä, mikä näkyi tuloslistassa. Valmistajien MM-pisteet? Toyota 44, Hyundai 40. Järkeä? Ei.

Ratkaisu

Kalle Rovanperä joutui rajuun väistöliikkeeseen – gnuu seikkaili keskellä tietä 1:09
Kalle Rovanperä joutui rajuun väistöliikkeeseen – gnuu seikkaili keskellä tietä.

Olisiko siis syytä palata välittömästi vanhaan malliin? Tuossa järjestelmässä esimerkiksi Rovanperän ja Neuvillen pisteet olisivat olleet Safarissa 27–15. Tallien puolella Toyota olisi saanut 46 pinnaa, Hyundai 31. 

Vai voisiko nykyisessä mallissa olla ideaa pienin muutoksin? Voisi. 

Ehdotan ratkaisuksi sitä, että lauantain MM-pisteet eivät olisikaan ehdollisia. Eli kuohujuomat ilmaan historiankirjoihin jäävien palkintosijojen merkiksi lauantaina, kellot nollille ennen sunnuntaita ja täysi rähinä päälle F1-sarjasta tutun sprinttikisan tyyliin.

Keniassa Rovanperällä olisi ollut 18 varmaa MM-pistettä sekä osakilpailuvoitto plakkarissa ennen sunnuntaita, joten mestarikin olisi voinut hyökätä rauhassa. Ja olisi hyvin todennäköisesti lyönyt muut.

Juttuun korjattu vanhan pistelaskusysteemin tallipisteitä 9. huhtikuuta kello 8.41. 

Lue myös:

    Uusimmat