Isolta pelurilta radikaali muutos sähköauton lataamisen hinnoitteluun

2:09img
Katso tämä video, jos sähköautoilun perusteet eivät ole sinulla vielä ihan hanskassa.
Julkaistu 05.06.2021 13:55

Ville Järveläinen

Keskon K-Lataus-latausverkostossa auton lataamisen hinta muuttuu kesän aikana osalla latauspisteistä minuuttiperusteisesta kilowattituntiperusteiseksi. Muutos voi tehdä nopeasti latautuvan sähköauton lataamisesta aiempaa kalliimpaa, mutta esimerkiksi hybridiautoilijoille muutos saattaa olla mieluinen. 

Osa K-Latauksen perus- ja suurteholatauspisteitä ottaa käyttöön uuden hinnoittelutavan heinäkuun alusta alkaen. Lataaminen hinnoitellaan jatkossa ensisijaisesti ladattujen kilowattituntien mukaan minuuttiperusteisen sijaan.

Keskon tiedotteen mukaan heinäkuun ensimmäisestä päivästä lähtien peruslataus maksaa K-Latauksen asiakkaiksi rekisteröityneille 0,20 euroa per kilowattitunti ja kahden tunnin latauksen jälkeen lisäksi 0,02 euroa per minuutti.

Uusi hinnoittelu ei koske pikalatausasemia, joissa hinnoittelu riippuu jatkossakin latauksen kestosta.

Lue myös: Sähköllä ajamisen hinta saattaa yllättää huolimattoman – KL: Hybridin lataaminen voi maksaa jopa 24 euroa sadalla kilometrillä

Tavoitteena tasapuolisempi palvelu

Keskon mukaan muutoksella vastaamaan paremmin erilaisten sähköautoilijoiden tarpeisiin. Muutos on lähtöisin asiakaspalautteista.

Koska eri autot kykenevät ottamaan sähköä vastaan eri nopeuksilla, ehtii osa lataamaan sähköä samassa ajassa enemmän kuin toiset. Kilowattituntiperusteisessa hinnoittelussa kuluneella ajalla ei ole lopullisen hinnan kannalta yhtä suurta merkitystä kuin minuuttipohjaisessa hinnoittelussa.

Uusi kWh-perusteinen hinnoittelu voi nostaa latauksen hintaa heillä, joiden auto kykenee nopeampaan lataamiseen, mutta hitaammin latautuvien autojen omistajat pitänevät muutosta hyvänä asiana. Kärjistettynä uudistuksen voisi sanoa olevan parempi hybridikuskeille kuin täyssähköautolla ajaville.

– Tämä tekee latauksesta tasapuolisempaa autoilijoiden kesken, ja palvelee erityisesti hybridiautoilla ajavia asiakkaitamme, K-ryhmän autotoimialan Palveluliiketoiminnasta ja K-Latauksesta vastaava johtaja Tom von Bonsdorff kertoo Keskon tiedotteessa.

K-Latauksella on Suomessa 78 latausasemaa, joissa on on yhteensä 274 peruslatauspistettä ja 109 pikalatauspistettä.

Lue myös: Sähköautolla ajaminen on lastenleikkiä, mutta lataaminen onkin sitten asia erikseen – tässä pikaopas

Lähde: Kesko

Tuoreimmat aiheesta

Autot