Sähköllä ajamisen hinta saattaa yllättää huolimattoman – KL: Hybridin lataaminen voi maksaa jopa 24 euroa sataa kilometriä kohden

Kauppalehti muistuttaa, että hybridiään fiksusti lataava autoilija voi säästää isoja summia verrattuna autoilijaan, joka ei ole perillä latureiden hinta- ja hinnoittelutapaeroista.

Vaikka sähköllä ajaminen onkin yleisesti ottaen huokeampaa kuin bensiinillä tai dieselillä ajaminen, on etenkin ladattavalla hybridillä liikkuvan syytä katsoa tarkasti, missä autoaan lataa.

Töpselihybridin lataaminen aikaperusteisesta julkisesta latauspisteestä voi  tulla kalliiksi, sillä latauksen huipputeho ei yleensä ole käytettävissä läheskään koko latauksen ajan. Tämä taas tarkoittaa, että lataus kestää pitempään, mikä aikaperusteisessa laturissa voi nostaa latauksen kustannuksia hyvinkin roimasti.

Kauppalehti huomauttaa artikkelissaan, että 0,12 euron kotikilowattitunti voi muuttua julkisessa latauspisteessä talvella helposti 1,2 euron hintaiseksi, jos laitteen tarjoama latausteho jää kauas huipputehosta ja kustannukset raksuttavat esimerkiksi 0,50 euron minuuttitaksalla.

Kun tähän lisätään vielä kulutuksen kasvaminen kylmällä esimerkiksi 20 kilowattituntiin sadalla kilometrillä, voi hybridään vähemmän viisaalla tavalla lataavan autoilijan energiakustannukset nousta Kauppalehden mukaan jopa 24 euroon satasella.

Latausinfrastruktuuri on Suomessa vielä hyvin sekalainen, sillä latureiden käyttöön, latauksen hinnoitteluun tai sen maksamiseen ei ole toistaiseksi mitään yhteistä ja yleisesti käytössä olevaa standardia toisin kuin esimerkiksi polttoaineiden tankkaamiseen ja maksamiseen. Lataushinnat julkisissa latauspisteissä voivat vaihdella suurestikin, sillä hinnoittelusta vastaa latauspisteen omistaja.

Sähköautoilijan onkin syytä varoa myös toista sudenkuoppaa: Ilta-Sanomat  kertoi syyskuussa, että julkisen pikalatauspisteen käyttäminen toisen energianjakelijan asiakkuudella voi maksaa jopa neljä kertaa enemmän mitä autoilija luulee.

Lue myös:

    Uusimmat