Sähköautolla ajaminen on lastenleikkiä, mutta lataaminen onkin sitten asia erikseen – tässä pikaopas

2:09img
Näillä videon vinkeillä otat sähköautoilun perusteet nopeasti haltuun.
Julkaistu 02.05.2021 11:01
Toimittajan kuva

Teknavi

@teknavi

Sähköautoilussa opettelua ei vaadi niinkään itse autoilu, vaan ajoneuvon lataaminen.

Sekä sähköautojen tarjonta että myynti ovat tasaisessa kasvussa.

Sähköautot tarjoavat erittäin vaivattoman ja miellyttävän ajokokemuksen. Sähkömoottori tarjoaa välittömän vasteen kuljettajalle, minkä lisäksi etenemisessä ei ole katkoja vaihteiden vaihtojen puuttuessa.

Sähköautoiluun liittyy paljon myös ennakkoluuloja, mutta jo pienellä perehtymisellä sähköauton kanssa on helppo elää. Eniten opettelua vaatii lataaminen.

Lue myös: Latausletku ei lähtenytkään irti – sähköauto seisoi julkisessa laturissa yli 15 tuntia

Perusasiat kuntoon

Sähköautojen kanssa pitää tuntea muutaman perusyksiköt, jotka poikkeavat polttomoottoriautoista.

Sähköenergia varastoidaan ajovoima-akkuun ja akun kapasiteetti ilmoitetaan kilowattitunteina (kWh). Akun lataamisesta puhuttaessa puolestaan puhutaan kilowateista (kW), joka on tehon yksikkö

Myös auton teho voidaan ilmoittaa kilowatteina, joten sähköautojen kanssa kannattaa olla tarkkana, mitä yksikköä missäkin yhteydessä käytetään.

Pikainen kertaus sähköoppia helpottaa lataamisen ymmärtämistä.

Jo aikaisemmin mainittu latausteho muodostuu latausjännitteen (U) ja virran (I) summana (P = U x I).

Esimerkiksi kotioloissa perinteisestä sukopistokkeesta ladattaessa verkon jännite on 230 volttia ja virta voi olla 10 ampeeria. Nämä kertomalla lataustehoksi muodostuu 2 300 wattia eli 2,3 kW.

Energiamäärä puolestaan saadaan kertomalla teho aikayksiköllä, eli tunnissa tällaisesta pistokkeesta energiaa saadaan 2,3 kWh.

Lue myös: Näin moni sähköauton hankkinut suomalainen aikoo palata takaisin bensaan tai dieseliin

Kotilataus helpottaa elämää

Sähköautoilun paras puoli on mahdollisuus lähteä joka päivään täyteen ladatulla autolla. Tämä toki vaatii mahdollisuuden järjestämisen kotiloissa. Sukopistokkeista jatkuvaa lataamisesta ei suositella pistokkeen fyysisen kulumisen vuoksi, minkä vuoksi on suositeltavaa investoida kiinteään latauslaitteeseen.

Monet maahantuojat tarjoavat yhteistyökumppaneiden kautta mahdollisuuden lataustarpeen kartoitukselle sekä laitteen asennukselle. Yleisin toteutus täyssähköauton kanssa 11 kW:n lataustehon tarjoava laite.

Suomessa sähköverkossa käytetään kolmivaiheista virtaa, mikä mahdollistaa 11 kW:n tehon saavuttamisen 16 ampeerin jännitteellä. Laskutoimitus näyttää siis seuraavalta: 230 x 16 x 3 = 11 040 W.

Suomessa yleinen omakotitalojen sähköliittymän koko on 3 x 25 A, joten tällainen latausteho on mahdollista saavuttaa varsin helposti.

Täydellä teholla sähköautoa ei kuitenkaan tällaisen liittymän kautta kannata ladata, jos kotona on sähköuuni, -liesi ja sauna päällä samaan aikaan. Käytännön tilanteissa helpotusta saa myös älykkäästä kuormanhallinnasta. Sähköauton latauksen voi kotioloissa myös monesti ajastaa esimerkiksi yölle, jolloin sähkönkulutus muutoin on pienempää.

Missä ladata matkalla?

Suurimmat haasteet sähköautojen lataamisessa tulevat vastaan pitkillä matkoilla. Kodin ulkopuolinen lataaminen vaatii lähtökohtaisesti latausoperaattoreiden palveluihin kirjautumisen ja maksutietojen syöttämisen.Tämän jälkeen lataustapahtuma on mahdollista käynnistää älypuhelimen sovelluksella tai operaattorilta tilattavalla RFID-tunnisteella.

Lue myös: Sähköllä ajamisen hinta saattaa yllättää huolimattoman – KL: Hybridin lataaminen voi maksaa jopa 24 euroa sadalla kilometrillä

Suomessa yleisiä operaattoreita ovat esimerkiksi Charge&Drive, K Lataus, PlugSurfing ja Virta.

Asemilta löytyy sekä AC- että DC-latausta. Näistä käytetään myös termejä vaihtovirta ja tasavirta, sekä hidas ja nopea lataus.

Latausasemille ajettaessa on tärkeä ymmärtää myös oman auton ominaisuudet, sillä autojen AC-latureissa sekä kyvyssä ottaa vastaan DC-latausta on isoja eroja. Useimmat sähköautot tarjoavat nykyään 11 kW AC-laturin ja joissakin on mahdollisuus myös 22 kW tehoon. Useimmat AC-asemat tarjoavat 22 kW tehon ja hinnoittelu voi perustua saatuun energiaan tai käytettyyn aikaan. Hintataso on yleensä lähellä 0,20 € / kWh tai esimerkiksi 0,05 € / min.

DC-latauksessa autolla on isompi rooli, sillä autojen kyvyssä vastaanottaa latausta on huimia eroja. Nykyään 100 kW:n teho alkaa olla varsin yleinen, mutta toteutuakseen tämäkin vaatii sopivat sopivat olosuhteet akun osalta. Akun lämpötila ja varaustaso ovat kriittisessä roolissa toteutuvan lataustehon suhteen.

Suomesta löytyy kattava verkosto 50 kW:n tehon tarjoavia pikalatureita. Lisäksi yli 100 kW:n tehoihin pääsevät laturit alkavat yleistyä. Tehokkaimpia ovat Ionity-verkostoon kuuluvat suurteholaturit, jotka tarjoavat jopa 350 kW lataustehon.

Useimpien DC-pikalatausasemien käytön hinta perustuu aikaan, eli nopeammin lataava auto saa edullisempaa sähköä. 50 kW:n asemilla hinta voi olla esimerkiksi 0,20 € / min. Tehokkailla Ionity-asemilla hinta on tällä hetkellä 0,95 € / min.

Sähköautoilu on etenkin liikkumisen puolesta erittäin mukavaa ja kotilataus tekee arjesta erittäin vaivatonta. Ennen pidemmille matkoille lähtemistä lataamiseen on kuitenkin syytä perehtyä ja selvittää esimerkiksi reitin varrelta löytyvät laturit. Lisäksi oman auton latauskykyyn kannattaa perehtyä välttääkseen ikävät yllätykset.

Lue myös: Näin sähköauto pelittää arkikäytössä ja pidemmillä reissuilla – jos kotoasi ei löydy latausmahdollisuutta, sähköauto ei välttämättä ole paras ratkaisu

Tuoreimmat aiheesta

Autot