BMW:n juuri julkistama uusi 4-sarja osoittaa, ettei se ole muuttanut mieltään autojensa keskustelua herättävistä muotoilupiirteistä.
Baijerilaisvalmistajan ikoniset "munuaiset" ovat saaneet uudessa 4-sarjalaisessa aivan uuden ilmeen. Internetin ihmemaassa etusäleikköä onkin jo ivattu majavanhampaiksi.
Kyseessä on Frankfurtin autonäyttelyssä esitellystä konseptiversiosta tuttu muotoiluratkaisu, jonka joku saattoi toivoa muuttuvan tuotantoversion esittelyyn mennessä, mutta BMW:n suunnittelijat saivat tahtonsa läpi. Muotoilujohtajan taannoiset kommentit huomioiden se ei ole mikään ihme.
– Valittajat eivät yleensä ole asiakkaita, Domagoj Dukec täräytti Autoblogin haastattelussa huhtikuussa.
Jos X7-katumaasturin ja 7-sarjan edustussedanin ylisuurina pidetyt munuaiset herättivät keskustelua, tullee sitä synnyttämään myös 4-sarjalaisen majavanhampaat.
Kuin piirun verran kiristetty kolmonen
Uusi 4-sarja pohjautuu tuttuun tapaan 3-sarjaan, mutta on sen coupemaisempi variantti. Autosta tulee tarjolle kaksiovinen coupe sekä neliovinen gran coupe. Avomalli saapuu täydentämään mallistoa ensi vuonna.
Kolmossarjaa sporttisempaa asennetta on korostettu myös taka-akselin pari senttiä leveämmällä raidevälillä.
Iskunvaimennus on peräisin kolmosesta, mutta tuntuma on säädetty uusiksi. Mikäli rahasta ei ole puutetta, voi ajokokemusta parannella M-malleista lainatulla iskunvaimennuksella tai jarrupaketilla.
Painopiste on 3-sarjaa alempana, ja ilmanvastuskertoimesta on viilattu aavistuksen verran pois. Nelonen istuu tontissa lähes kuusi senttiä kolmosta alempana.
Hybriditekniikkaa sekä bensa- että dieselmoottoreihin
Syksyllä myyntiin saapuvaan neloseen tulee riittävän oloinen kattaus moottorivaihtoehtoja. Huipulta löytyy kevythybriditekniikkaan luottava ja kolmelitraisesta kutoskoneesta 375 heppaa ammentava M440i xDrive-nelivedolla höystettynä.
Nelisylinteriset vaihtoehdot ovat kaksilitraiset 420i ja 430i, jotka tuottavat 185 ja 260 hevosvoimaa. Dieselvaihtoehdoksi tarjotaan 190-heppaista 420d:tä.
Moottorivalikoima täydentyy myöhemmin kolmelitraisilla kutosdieseleillä, joista otetaan irti 285 ja 340 hevosvoimaa.
Lähde: BMW, Autoblog
Lue myös: Uusi BMW M3 saapuu vasta 2021, vaikka auto on jo valmis: "Kuvat eivät vuotaneet tarkoituksella"