Jäänmurtaja Otso lähetetään ensimmäistä kertaa avustustehtäviin Grönlantiin.
Otsoon tehdään parhaillaan muutostöitä Rauman telakalla. Aluksen on tarkoitus lähteä sieltä kohti Grönlantia heinäkuun alussa, Arctia Shipping -varustamo kertoo
Matkasta enteillään äärimmäisen vaikeaa. Otsolla on 21 hengen miehistö, jolle on tiedossa heiluvaa ja tärisevää kyytiä Atlantin yli 24 tuntia vuorokaudessa.
– Reissusta on pihvinsyönti kaukana, ja moni antaa ylen. Useat miehistöstä miettivät jo etukäteen, kuinka he tulevat kestämään Atlantin ylityksen kiikkerällä jäänmurtajalla, jota ei ole rakennettu avomeriolosuhteissa seilaamista varten, Otson miehistö kertoo tiedotteessa.
– Kokemusta on muun muassa jäänmurtaja Avun viemisestä Pohjanmerta ja Jäänmerta pitkin Murmanskiin noin kymmenen vuotta sitten.
Jäänmurtaja Otsolta 4. kesäkuuta 2015 eläkkeelle jäänyt kippari Juha Varis toivotti miehistölleen turvallista matkaa.
– Reissu ei heikkohermoiselle sovi. Valtameri on aina valtameri, jossa keinuu oli sää mikä tahansa. Huonolla säällä kyyti on vielä hyisempää. Perinteinen jäänmurtaja on avovedessä kuin purjevene ilman purjeita ja kallistuu todella helposti.
Aiemmin samoilla seuduilla ovat tehneet töitä Arctia Shippingin monitoimimurtajat Nordica ja Fennica.