Konkariupseerit: Vain yksi syy esti vaarallista Ruby-laivaa palaamasta lähtösatamaan – "Moskovan komennossa"

Onko Norjan edustalle jämähtänyt vaarallisessa lastissa oleva rahtialus Venäjän operaatio? 0:57
Onko vaarallisessa lastissa oleva rahtialus Venäjän operaatio? Katso videolta aluksen taustat.

Perjantaista asti pysähdyksissä Norjan etelärannikon edustalla vaurioituneena seissyt ja vaarallista lannoitelastia kuljettava rahtilaiva MV Ruby lähti liikkeelle maanantaina.

Meriliikennettä seuraavan Marinetraffic-palvelun mukaan Maltan lipun alla seilaava rahtilaiva kulkee nyt Pohjanmerellä. Aluksen uudeksi määränpääksi on ilmoitettu Malta.

Rahtilaiva lähti matkaan elokuussa Venäjältä Kantalahdesta Kuolan niemimaalla. Aluksen oman ilmoituksen mukaan se vaurioitui pohjakosketuksessa lähtiessään Kantalahdesta, mutta ei jostain syystä palannut enää sinne vaan jatkoi matkaansa kohti Norjaa.

Komentaja-kapteeni, merikapteeni evp. Antero Nykäsen mukaan aluksen ei olisi pitänyt lähteä ollenkaan lähtösatamasta, jos se kerran vaurioitui.

– Miksi lähteä tuollainen lasti päällä merialueelle, joka ei ole niitä helpoimpia, Nykänen sanoo MTV Uutisille.

183-metrinen alus kuljettaa 20 000 tonnin ammoniumnitraattilastia. Paljon pienempi määrä, vajaat 3 000 tonnia, samaa lannoitetta aiheutti valtavan räjähdyksen Beirutin satamassa neljä vuotta sitten.

Viranomaiset ja asiantuntijat ovat arvioineet, että Ruby-laivan tapauksessa räjähdysvaara on pieni. Esimerkiksi Norjan merenkulkuviranomainen oli kertonut, että laiva on hyväksytty kuljettamaan lastia.

Matkallaan alus pysähtyi myös Norjan Tromssan satamassa, kunnes viranomaiset patistivat sen takaisin merelle. Aluksen päällikkö oli perustellut satamaan tuloa vaurioilla aluksen rungossa, peräsimessä ja potkurissa.

"Venäjän komennossa"

Myös kommodori evp. Jarmo Pennala pitää erikoisena, että laiva ylipäätään lähti liikkeelle, jos se kerran vaurioitui jo lähtösatamassa.

– Silloin ei lähdetä merille eikä varsinkaan Norjan rannikolle tähän aikaan vuodesta. Pitää tarkistaa pohja ja potkurit ja katsoa, että voi mennä, Pennala sanoo.

Norjan lounaisrannikko on Pennalan mukaan tähän aikaan vuodesta myrskyisä.

– Myrsky ja terävä aallokko ovat sellaisia ettei kukaan haluaisi sinne mennä, eikä ristiaallokkoon voi vaurioituneella aluksella mennä lainkaan, Pennanen sanoo.

Nykänen arvioi, että alus kulkee nyt hinaajan avulla, mutta miksi juuri Maltalle?

– Seinä on pystyssä Itämerelle, silloin täytyy mennä lippuvaltio-Maltalle, Nykänen sanoo.

Nykänen arvelee, että vaikka alus on rekisteröity Maltalle, se on Venäjän komennossa.

– Mikä on Venäjän komennossa, on ilman muuta Moskovan komennossa. Takana on kapteeni tai varustamon johto, joka on sen matkaan lähettänyt näihin olosuhteisiin. 

– Maltalle se on rekisteröity, mutta uskoisin, että omistajat löytyvät Moskovasta, Nykänen sanoo.

Pennasen mukaan yksi syy siihen, miksei laiva palannut vaurioitumisen jälkeen lähtösatamaan voi olla se, että Venäjän viranomaiset kielsivät palaamisen.

– Kaukaa haettua mutta ainoa, joka on looginen, Pennanen sanoo.

Lue myös:

    Uusimmat