Kun käytetyssä autossa onkin vikaa, on seurauksena valitettavan usein pitkäkestoinen korjauskierre. Kuluttajansuojalakiin tehdyt uudet muutokset pyrkivät helpottamaan kuluttajan kamppailua.
– Uudessa laissa on pyritty välttämään korjauskierteitä, jotka ovat hyvinkin yleisiä, kun puhutaan käytetyistä autoista. Autoon tulee vikaa, eikä sitä saadakaan korjattua ensimmäisellä tai toisella kerralla, ja sitten ollaan sellaisessa korjauslimbossa, kuluttajaoikeuksiin ja autokauppariitoihin perehtynyt juristi Elina Virtasaari Lakiasiantoimisto Heinonkoskesta kertoo MTV Uutiset Livelle.
– Se maksaa kuluttajalle ja se maksaa myyjälle. Kukaan ei voita, hän jatkaa.
Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä
Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.
Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.
Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.
Kuluttajansuojalakiin on vuoden alussa tulleen muutoksen myötä lisätty tarkennus, jolla pyritään vähentämään pitkiä ja kalliita korjauskierteitä.
Virtasaaren mukaan periaatteessa jo yhden tuloksettoman korjauksen jälkeen kuluttajalla on oikeus purkaa kauppa. Lakiin on kuitenkin jätetty pieni jousto, koska esimerkiksi juuri autot ovat kalliita ja monimutkaisia laitteita.
Virtasaari kertoo artikkelin yläpuolella olevalla videolla, kuinka monen epäonnistuneen korjauskerran jälkeen käytetyn auton ostaja voi ruveta ehdottamaan kaupan purkamista.
Lue myös: Älä mene lankaan: Edes tällainen klausuuli ei vapauta automyyjää vastuusta – lakimuutos pidensi myyjän vastuuaikaa merkittävästi
Katso alta, millainen klausuuli ei autokaupassa enää päde.
2:31