Autokauppariitoihin perehtynyt juristi kertoi MTV Uutiset Liven haastattelussa, mikä on paras toimintatapa silloin, jos käytetyssä autossa on sellaista vikaa, josta ostaja ei ole ollut kaupantekohetkellä tietoinen.
– Se, mitä myyjä kertoo sieltä autokaupan puolelta, ei aina ole ainoa totuus, kertoo kuluttajaoikeuksiin ja autokauppariitoihin perehtynyt juristi Elina Virtasaari Lakiasiaintoimisto Heinonkoskesta.
Virtasaari vieraili perjantaina MTV Uutiset Livessä kertomassa kuluttajansuojalakiin vuoden alussa tulleista muutoksista, joiden taustalla ovat uudet EU-direktiivit.
Valmistaudu Linnan juhliin ja seuraa juhlahumua erikoislähetyksissä
Klo 17–19 Valmiina Linnan juhliin -erikoislähetys Katri Utulan ja Katja Lintusen juontamana.
Klo 19–22 Juhlatunnelmaa ja mielenkiintoisia vieraita suorana Presidentinlinnasta.
Lähetyksiä voi seurata suorana MTV Uutisten verkkosivuilla ja Katsomossa itsenäisyyspäivänä 6. joulukuuta.
Uudistuksia tuli hänen mukaansa myös kuuden kuukauden virheolettamaan, jota pidennettiin nyt 12 kuukauteen. Käytännössä siis käytettyyn autoon vuoden sisällä sen ostamisesta iskevän vian voidaan olettaa olleen autossa jo ostohetkellä.
Virtasaari kertoi myös siitä, millaisella klausuulilla ei ole autokaupassa enää tänä päivänä mitään virkaa sekä sen, miten uudella lailla pyritään pääsemään eroon kalliista "korjauslimboista", joissa kukaan ei voita.
Katso artikkelin yläpuolella olevalta videolta, miten Virtasaari kehottaa kuluttajaa toimimaan siinä tapauksessa, että käytetyssä autossa on vikaa.
Lue myös: Jäävätkö käytettyjen autojen pitkät korjauskierteet historiaan? Lakimuutos pyrkii taklaamaan piinallisen ongelman: "Ollaan sellaisessa korjauslimbossa"
Katso alta, millainen klausuuli ei autokaupassa enää päde.
2:31