Jaguar markkinoi sähköautoaan erikoisella tavalla – olikohan nyt ihan loppuun asti mietitty?

Jaguar nojaa I-Pace-sähköautonsa USA:n-markkinoinnissa vahvasti Teslan kampittamiseen.

Mikäli sähköautoihin panostava valmistaja haluaa myydä mahdollisimman paljon sähköautoja, voisi kuvitella, että sen kannattaisi markkinoida tuotettaan heille, joilla ei ole vielä sähköautoa. Jaguar on kuitenkin valinnut markkinoinnissaan toisenlaisen tien.

Jaguar nimittäin mainostaa USA:ssa I-Pace-sähköautoaan Teslan omistajille. Se tarjoaa I-Pacen hinnasta 3 000 dollarin alennuksen, mikäli ostajan tallissa on ennestään Tesla. Tarkoituksena onkin siis kosiskella lähinnä heitä, jotka ajavat jo nyt tyyriimmän hintaluokan sähköautoilla.

Brittivalmistajan historian ensimmäisen sähköauton myyntiesitteessäkin mainitaan Tesla peräti kolmeen otteeseen. Lainaukset ovat peräisin median arvioista.

Tesla käynnisti sähköisten luksusautojen vallankumouksen, mutta Jaguar vie sen aivan uudelle tasolle.

I-Pacen ulkonäkö hakee vertaistaan, sen ajettavuus on aitoa Jaguaria ja se on vakavasti otettava vaihtoehto Tesla Model X:lle.

Ensimmäinen auto, joka oikeasti pistää kampoihin Teslalle.

Kontekstistaan irrotetut lausahdukset ovat saaneet sosiaalisessa mediassa kritiikkiä osakseen. Närästystä aiheuttaa muun muassa se, että Tesla Model 3:n kokoluokkaan sijoittuvaa I-Pacea verrataan huomattavasti massiivisempaan Model X:ään.

Jaguarin sähköauto on myös huomattavasti kehnommassa asemassa USA:ssa kuin esimerkiksi Euroopassa. Rapakon takana Teslan pikalatausasemat ovat yleinen näky, mutta kaikkien merkkien sähköautoille sopivat yleiset nopeat latausasemat ovat suhteessa jopa harvinaisempia kuin meillä. Teslan valttikortti Yhdysvalloissa onkin laaja latausverkosto.

Suomessa Jaguarin markkinoinnissa mennään tutumpaan tyyliin oman tuotteen vahvuudet edellä. Jaguar I-Pace valittiin vuoden autoksi niin Saksassa, Euroopassa kuin koko maailmassakin, joten meriittejä tosiaan riittää ihan omastakin takaa.

Lähteet: TeslaratiThe Drive

Lue myös:

    Uusimmat