Tommi Mäkisellä on vielä edessään hirmuinen urakka ennen kuin suomalaismestarin johtama tiimi saa viritettyä Toyotasta voittaja-auton rallin MM-sarjaan. Näin asian näkee ralliguru Timo Jouhki.
Toyotan emoyhtiö kertoi viime tammikuussa paluustaan MM-ralliin kaudella 2017, mutta saksalainen Toyota Motorsport GmbH (TMG) oli aloittanut kehittämään Yaris WRC -autoa jo ennen virallista ilmoitusta. Viime heinäkuussa kävi kuitenkin ilmi, että Mäkinen saakin vedettäväkseen Toyotan WRC-projektin, ja TMG:n oli tyytyminen alihankkijan rooliin.
Viime viikolla huhuiltiin, että TMG ei enää kehittäisikään moottoreita Mäkisen johtamalle Toyota GAZOO Racingille. Mäkinen sanoi MTV Sportille, että yhteistyö TMG:n kanssa jatkuu. Samaa vakuuteltiin myös Toyotan emoyhtiöstä Japanista.
- Huhut ovat täysin vääriä. TMG jatkaa WRC-moottorien kehitystä Tommi Mäkisen alaisuudessa, Tatsuo Horikawa Toyotan viestintäosastolta kertoi MTV Sportille.
Pitivätpä huhut paikkansa tai eivät, Mäkisellä on edessään kivinen polku ennen kauden 2017 alkua.
- Tommin rooli on nyt vahvempi kuin aikaisemmin ja niinhän sen pitikin olla alun perin. Japanilaiset eivät kuitenkaan osanneet hanskata hommaa ihan alusta alkaen, kun heillä oli jo TMG:n organisaatio, Mäkisenkin managerina toiminut Timo Jouhki sanoo MTV Sportille.
- Tilanne on ollut sekava, se on päivänselvä asia. Tommin on vaikea puuttua tilanteeseen, koska se on japanilaisten asia hoitaa sisäistä organisaatiota. Heidän olisi pitänyt tehdä asiat selväksi, mutta siinä kesti liian pitkään. Kun he totesivat, että Tommi hoitaa hommaa, hänelle olisi pitänyt antaa täydet valtuudet tai heidän olisi pitänyt kertoa, että nämä tekevät tätä ja me tehdään tätä ja tällainen on kokonaisorganisaatio. Mutta se tehtiin vasta kesällä. Se on se ongelma, Jouhki lisää.
"Ei mahdollisuutta saada huippukuskeja"
Toyotan paluuseen MM-erikoiskokeille on nyt aikaa runsas vuosi. Mäkisen tiimi aloittaa WRC-autonsa testaamisen kunnolla ensi keväänä. Tiimalasissa hiekka valuu vääjäämättömästi.
- Se on ihan selvä, että projekti ei mene mutkattomasti. Jos minulta kysytään, en usko, että Toyota on kilpailukykyinen tiiminä aloittaessaan 2017. Eikä sen pidäkään olla tavoitteena. En sano, etteikö auto voisi olla kilpailukykyinen, mutta tallissa on useita osatekijöitä. Missään nimessä heillä ei ole mahdollisuutta saada huippukuskeja, jotka voivat voittaa kilpailuja, Jouhki huomauttaa.
- Jos ei ole huippukuljettajia, silloin ei pidä odottaa kovia juttuja kokonaisuudelta. Silloin pitää kehittää hommaa ja olla valmiina 2018, 2019 tai ehkä 2020 voittamaan asioita. Ei pidä suhtautua sillä tavalla, että me voitetaan 2017. Paskan marjat, se ei ole mahdollista. Minä kyllä tiedän, mikä tilanne on kuljettajamarkkinoilla, Jouhki täräyttää.
Volkswagen oli poikkeuksellisen vahva tullessaan rallin MM-sarjaan kaudella 2013. Saksalaistiimillä oli voittaja-auto heti ensimmäisenä vuotenaan. VW on ottanut kolme viimeistä kuljettajien ja valmistajien MM-titteliä Sebastien Ogierin johdolla.
- Volkkari pystyi valmistautumaan hommaan helkkarin paljon kauemmin ja he saivat otettua huippukuskit sinne. Osittain pikkaisen tuurillakin he saivat Ogierin, kun hän yllättäen irtosi Citroenilta, Jouhki sanoo.