Rallimaailmassa on tapahtunut paljon sen jälkeen, kun Viron ralli järjestettiin kesällä 2019 MM-sarjan kandidaattikilpailuna. Tämä käy hyvin ilmi Esapekka Lapin lausunnoista tämän viikonlopun MM-osakilpailun alla.
LUE MYÖS: Tommi Mäkinen on saamassa kuusinkertaiselta maailmanmestarilta aikaisen joululahjan: "Molemmilla on selkeä tahtotila jatkaa"
LUE MYÖS: WRC-tähdiltä kritiikkiä Viron MM-rallin erikoisuudelle – "Ovat tosi ilkeitä ja isoja"
MM-sarjan promoottori halusi vuosi sitten testata Viron rallia mahdollista MM-arvoa silmällä pitäen. Rallissa oli tuolloin mukana osallistujia kaikista neljästä MM-sarjan tehdastallista, ja Lappi edusti muiden mukana entistä työnantajaansa, Citroën-tallia.
Tuskin kukaan osasi vuosi sitten odottaa, että historian ensimmäinen Viron MM-ralli kilpailtaisiin jo nyt. Tällainen skenaario näytti entistä epätodennäköisemmältä helmikuussa, kun kilpailun järjestäjät ajautuivat kansallisen lajiliiton kanssa erimielisyyksiin rahoituksesta ja tapahtuma peruttiin kokonaan.
Lapin kartanlukija Janne Ferm teki tässä vaiheessa omat johtopäätöksensä.
– Kun virallinen ilmoitus tuli, Janne heitti nuotit roskakoriin, Lappi kertoo nyt DirtFish-sivuston mukaan.
Viron ralli heräsi kuitenkin henkiin, kun kävi ilmi, että kilpailu voitaisiin järjestää osana MM-sarjaa. Järjestäjät ja kansallinen lajiliitto hautasivat sotakirveen ja alkoivat vetää yhtä köyttä.
Heinäkuun alussa MM-sarja tiedotti kauden jatkumisesta Virossa syyskuun alussa.
– Sitten kävi niin, että tämä kilpailu ajetaankin, joten meillä oli pienimuotoinen ongelma, Lappi sanoi.
– Löysimme auton sisäkameran kuvaa, joten Janne pystyi kirjoittamaan nuotit uusiksi sen perusteella.
Lappi on suuntamassa kilpailuun hyvin maltillisin odotuksin. Talousvaikeuksiin ajautuneen M-Sportin lähtökohdat ovat kaikkea muuta kuin helpot.
– Pakko olla realisti, vaikka toivoisi, että pärjättäisiin, Tänäänkin tallipäällikön kanssa puhuttiin aiheesta, ja hän oli myös sitä mieltä, että on otettava erilainen lähtökohta tähän kisaan. Pitää yrittää pysyä poissa vaikeuksista, sillä kisa on älyttömän nopea ja on paljon hankalia osuuksia. Mitä vain voi tapahtua ja jos vaikka sitä kautta voisi nousta tuloksissa.
Lapin mukaan Ford Fiestan suorituskyky on ongelmista johtuen sillä tasolla, että viikonlopusta voi tulla pitkä.
– Miten sitä nyt vastaisi poliittisesti… Se johtuu suorituskyvyn puutteesta. Ei varmaan ole MM-sarjan parhaimmat kuskit myöskään, mies naureskelee.
– Isoin kynnys tällä hetkellä on moottori. Kun on tosi pitkään vauhdikasta tietä ja vehkeen vaan pitäisi jaksaa kipittää, niin suorituskyky ei vaan riitä. Toivon, että seuraavassa rallissa Turkissa ollaan lähempänä muita. Siellä ei niin sitä ylärekisteriä tarvitse, pieksämäkeläinen jatkaa.
Vaikeudet näkyivät jo viime kesänä Jyväskylän MM-rallissa.
– Joudun valitettavasti yhtymään Esapekan mietteisiin. Jo viime vuonna Suomen rallin jälkeisessä raportissa luki, että on vahva epäily, että autossa on voiman puutetta. Toki varmasti puutteita voi olla myös aerodynamiikassa ja iskunvaimentimissa. Kun ajetaan pienemmällä budjetilla ja vähillä testikilometreillä, kehitys ei voi olla samalla tasolla kuin muilla tiimeillä, tallikaveri Teemu Suninen paaluttaa.