Viimeiset tiedot F1-kauden 2020 kuskipaikoista ovat enää vain ilmoitusta vaille valmiita. Kiirettä talleilla ei ole, sillä kuljettajat ovat jo kiinnitettynä nykyisissä tehtävissään, kirjoittaa MTV Urheilun Antti Rämänen.
LUE MYÖS: Räikkösen ensi kauden tallikaveri ratkaistaan harkiten – Alfa Romeo-pomo näkee Antonio Giovinazzin nousseen Kimin tasolle
MAINOS
Koko F1-kausi C Morella!
Japanin GP suorana 11.-13.10.
La: ajotapahtumat peruttu taifuunin takia
Su: aika-ajot klo 3.55, Japanin GP klo 8.05, ennakkotunnelmat klo 7.00Kaikki suorat ajolähetykset C More Maxilla ja cmore.fi -suoratoistopalvelussa
Toro Rosso ajatti Japanin F1-viikonlopun perjantaiharjoituksissa moottorivalmistajansa Hondan tukemaa Naoki Yamamotoa, joka pääsi heti – tietysti itselleen hyvin tutulla Suzukan radalla – aivan Daniil Kvjatin kantaan vauhdissaan.
Red Bullilta kakkostiimiin Toro Rossolle kesken kauden pudotettu Pierre Gasly seurasi avuttomana varikkomuurilta, kuinka hänen autoaan vietiin radalla aivan vertailukelpoista vauhtia. Ensi kauden kuskiksi Yamamotoa ei kuitenkaan kaavailla, sillä Red Bull -pomo Christian Hornerin mukaan ”hän ei tällä hetkellä täytä kriteereitä”.
Red Bullin voisi jo kuvitella tehneen päätöksen siitä, ketkä sen autoja ajavat kaudella 2021. Alexander Albon haluttiin ykköstiimiin jo kesken kauden, koska insinööreiltä tuli vahvaa viesti hänen paremmasta sopivuudestaan autoon. Pierre Gasly ei vain saanut mukautettua ajotyyliään auton vaatimuksiin ja alkoi tämän takia oireilla pahasti myös henkisesti.
Kaiken turbulenssin jälkeen Albon on osoittanut heti kelpo merkkejä vauhdistaan. Mikä tärkeintä, hän on ollut vihdoin kiusaamassa myös isompia, kuten Mercedeksen Valtteri Bottasta ja Lewis Hamiltonia Singaporen kohua herättäneessä tilanteessa, jossa Bottas joutui pidättelemään thaimaalaisbrittiläistä kuskia Hamiltonin hyväksi.
Ykköskuski Max Verstappen tarvitsee apua kärkikamppailussa, sillä yhdellä autolla taktisessa pelissä mahdollisuudet ovat vähän kuin Jokeripokerin tuplaustilanteessa. Vaikka onnistuisit kerran yllättämään, vastustaja voi hajauttaa taktiikkaansa ja korjata tilanteen toisella autollaan.
Olisikin varsin erikoista, jos Red Bull keksisi tässä kohtaa vetää jonkun jokerikortin hihastaan. Tiimiltä ei voi loppukauden lässähdyksen perusteella tällä hetkellä odottaa kovinkaan hurjaa iskua vielä ensi kaudellakaan – se yritys jää kauteen 2021, jolloin moottorit ja autot uusitaan seuraavan kerran perusteellisesti.
Eikä niitä vaihtoehtojakaan ole Albonin, Kvjatin ja Gaslyn korvaajiksi. Virolaiskuski Jüri Vips on Red Bullin omasta akatemiasta oikeastaan ainoa potentiaalinen vaihtoehto, mutta hän ajaa vielä Formula 3 -sarjaa ja tarvitsee ainakin yhden hyvän kauden F2:ssa ennen hyppyä kuninkuusluokkaan. Siksi yhtiö lähteekin todennäköisesti nykyisellä miehityksellään ensi vuoteen.
Alfa Romeo on pitkittänyt kuskipäätöstään Kimi Räikkösen tallikaverista, mutta se tekee näin lähinnä siitä syystä, ettei sen tarvitse enää kilpailemaan kenestäkään. Muut keskikastin tiimit ovat jo kaksikkonsa valinneet. Nyt Alfa saa rauhassa tehdä päätöksensä nykykuskinsa Antonio Giovinazzin ja Renault’lta putoavan Nico Hülkenbergin välillä.
Tässä leikissä otteitaan piristänyt Giovinazzi on jo vahvoilla – ellei sitten ole jo päässyt sopimukseen Alfa Romeon kanssa, kuten huhut kertovat. Tallipomo Frederic Vasseur kommentoi perjantaina C Morelle, että kiirettä ei päätöksen kanssa ole.
Ei totisesti, sillä se kolmas vapaa paikka on jumbotalli Williamsilla, jonka kohdalla on puhuttu pitkään syrjään vetäytyvän Robert Kubican vaihtumisesta kanadalaiseen Nicholas Latifiin. Ja Williams ei ole tällä hetkellä kenellekään parempi vaihtoehto.