Jokainen WRC-tiimi voi valita Euroopasta pisteen, jonka ympäristössä autoa voi testata mielin määrin. Pysyvä testialue on halkaisijaltaan kymmenen kilometriä ja sen sisällä saa olla testiteitä maksimissaan 12 kilometriä.
Jyväskylässä päämajaansa pitävän Toyotan testialue on luonnollisesti ollut vuodesta 2017 lähtien Keski-Suomessa, mutta nyt korealaisvalmistaja kopioi kilpailijaansa.
– Kyllähän se kieltämättä aika kova päätös oli. En ihan osannut odottaa tuollaista hommaa. Hyundai on toisaalta eniten meidän testialueestamme valittanut, kun se oli liian iso aikoinaan. Nyt alue on pienempi, niin olisi ajatellut, että kaikki on ok, Toyotan tallipomo Jari-Matti Latvala sanoo MTV Urheilulle.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala kommentoi kuumaa aihetta – "Eihän se hirveästi ole"
Toyotan rallitalli on todistanut, että juuri keskisuomalaisilla teillä voidaan kehittää lajin voittaja-auto. Hyundain WRC-tallin testialue on aiemmin sijainnut Saksassa, missä se pitää päämajaansa Alzenaun kaupungissa.
– Hyundain päätöksen taustalla on varmasti kaksi asiaa. Aikanaan, kun minä aloitin ajamisen MM-sarjassa, pidettiin Suomea logistisesti rallimaailmassa liian kaukaisena ja koettiin, että täältä ei voi operoida. Toyota on kumonnut sen. Toisena asiana on, että nyt Suomi nähdään erittäin mielenkiintoisena paikkana kehittää autoa, Latvala summaa.
Toyotan tallipomo kokee, että kilpailu kiristyy entisestään Hyundain uuden testipaikan myötä, mutta toisaalta suomalaisittain tilanne on messevä.
– Tänne tulee nyt toinen tiimi Suomeen testaamaan, niin onhan se siinä mielessä tosi positiivinen asia Suomen kannalta. En lähde sitä missään nimessä kritisoimaan, enkä edes niin negatiivisena koe juuri edellä mainittujen tekijöiden takia. Toki nyt kilpailu varmasti tietyiltä osin entisestään kovenee, kun hekin ajavat täällä paljon, Latvala kokee.
Tällä kaudella MM-sarjassa ajetaan uusilla Rally1-hybridikilpureilla. Ainakin kauden avauskisassa Monte Carlossa Hyundain i20 N Rally1 oli vastaantulija Toyotaan ja M-Sport Fordiin verrattuna.
LUE MYÖS: Toyotan WRC-tallin haastajaohjelmaan uusia japanilaislupauksia – muuttavat Suomeen Mikko Hirvosen valmennukseen
Toyotan testimallia kopioimalla Hyundai tuskin haluaa pelkästään kiusaa tehdä kilpailijalleen, vaan talli varmasti toivoo nousevansa entistä tiukemmin taisteluun mukaan.
– Hyundain ongelmana on ollut, että Saksassa ei ole soratestimahdollisuutta. Uuden auton kehittäminen vaatii monia asioita. Aikanaan esimerkiksi Volkswagen tuli Suomeen ajamaan aerodynamiikkatestiä, kun uutta autoa kehitettiin, vaikka olisi heillä ollut tuulitunnelia ja muuta, Latvala muistelee.
– Fyysisesti paikan päällä saa kuitenkin enemmän irti. Suomessa on loistavat tiet ajaa testiä sekä talvi- että kesäkelissä. Siihen vielä hypyt ja nopeat tiet päälle, niin onhan se auton kehittämisen kannalta aika hieno tilanne.