Toyotan rallitallin päällikkö Jari-Matti Latvala epäilee MM-rallin pisteuudistuksen aiheuttavan hämmennystä, kertoo Dirtfish. Kansainvälinen autoliitto FIA mylläsi pistelaskun uusiksi ensi kaudesta lähtien.
Uudessa pistesysteemissä suuri osa pisteistä jaetaan jo lauantain sijoitusten perusteella. Sunnuntain tulosten perusteella pisteitä jaetaan lisää. Selvityksen uudesta pistelaskujärjestelmästä voit lukea täältä. Uudistuksella halutaan saada sunnuntain erikoiskokeille enemmän kilpailullisuutta.
Latvala sanoo, että Toyotalla ollaan jossain määrin huolissaan pistesysteemin monimutkaisuudesta.
– Olemme hieman huolissamme siitä, että pistesysteemin ymmärtäminen on turhan monimutkaista faneille, kun tuntuu kuin kyseessä olisi kaksi kilpailua.
LUE MYÖS: Kommentti: Tässä on kohutun MM-ralliuudistuksen käsittämättömin yksityiskohta – lajipäättäjät pelkäävät Kalle Rovanperää?
LUE MYÖS: Näin MM-rallin uudistus olisi vaikuttanut Kalle Rovanperän mestaruustaisteluun tänä vuonna
Latvalan mukaan Toyota ei puoltanut FIAn muovaamaa uudistusta.
– Ymmärrämme tietysti sunnuntain aiheuttaman huolen, mutta tallissa olimme pohtineet pienempiä muutoksia, kuten yhden pisteen antamista jokaisesta erikoiskokeen voitosta.
Latvalan mielestä uudistus saattaa siirtää aiemmin sunnuntaisin nähtyä taktikointia lauantaille.
– Jos Rally1-kuljettaja keskeyttää perjantaina, mutta palaa kisaan lauantaina, hän voi säästellä renkaitaan koko lauantain ja hyökätä kovaa sunnuntaina. Jos kuljettaja voittaa kaiken sunnuntaina, hän voi ansaita 12 pistettä, Latvala laskee.
– Se on yli kaksinkertainen määrä verrattuna powerstagen voitosta nykyisin saatavaan viiteen pisteeseen ja se on ehkä vähän liikaa kuljettajalle, joka on keskeyttänyt, eikä ole ajanut läpi koko reittiä.