Kansainvälisen autoliiton FIA:n tekemät muutokset rallin MM-sarjan pistejärjestelmään saattavat vaikuttaa mullistavilta, mutta niillä olisi loppujen lopuksi ollut kohtalaisen vähän vaikutuksia päättyneen kauden lopputuloksiin.
FIA julkaisi lauantaina vuoden 2024 urheilusäännöt, joissa kerrottiin muun muassa pistelaskuun tehdyistä uudistuksista. Jatkossa pisteitä jaetaan ensimmäisen kerran jo lauantain päätteeksi. Tuolloin kärkikuskille on luvassa 18 pistettä, kakkoselle 15 – ja niin edelleen.
LUE LISÄÄ: Rallin MM-sarjan pisteytys mullistuu: sunnuntaiajelulle tyly loppu
Lisää pisteitä tulee tarjolle sunnuntaina, jolloin kisataan vielä merkittävästä pistepotista. Kisojen päätöspäivän voittajalle on tarjolla 7 lisäpistettä, kakkoselle 6 ja kolmoselle 5. Tästä pisteet alenevat yksitellen aina seitsemänteen sijaan asti. MM-pisteistä voivat ajaa myös WRC2-kuskit.
Power Stage -pisteitä jaetaan WRC-luokassa sunnuntain päätöserikoiskokeelta tulevallakin kaudella aiemmin totuttuun tyyliin.
Rovanperän mestaruuden varmistus olisi siirtynyt
Olisiko uudella pistelaskutavalla ollut vaikutusta kauden 2023 lopputuloksiin? Eipä kovinkaan paljon. Ainoat konkreettiset vaikutukset olisivat olleet, että Kalle Rovanperä ei olisi onnistunut ratkaisemaan toista maailmanmestaruuttaan vielä Keski-Euroopan MM-rallissa, ja Takamoto Katsuta olisi kiilannut MM-pisteissä Esapekka Lapin ohi kuudennelle sijalle.
Rovanperän ero MM-sarjassa toiseksi sijoittuneeseen Elfyn Evansiin oli 34 pistettä. Uuden pistelaskutavan mukaan suomalainen olisi lyönyt Toyota-tallikaverinsa vain 15 pisteellä. Kolmanneksi sijoittunut Hyundai-kuski Thierry Neuville olisi puolestaan ollut 61 pisteen sijaan 32 pistettä Rovanperän takana.
Vertailussa on otettava huomioon, että uuden pistelaskun mukaan ajettaessa kuljettajat olisivat saattaneet taktiikkavalinnoillaan vaikuttaa lopputuloksiin merkittävästi sen sijaan, että olisivat tyytyneet varmistelemaan sijoitustaan maaliin asti.