Kansainvälinen autoliitto FIA ilmoitti reilu viikko sitten tehneensä muutoksia rallin MM-sarjan hybridisääntöihin.
Sääntömuutoksen myötä huhtikuun Kroatian MM-rallista alkaen hybridiyksiköstä johtuvan vian vuoksi keskeyttämään joutuva kuljettaja saa kahden minuutin aikasakon per erikoiskoe. Normaalisti keskeytyksissä sakko on ollut kymmenen minuuttia pikataivalta kohden.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvalalla yhä pakottava tarve ralliauton rattiin - kopioinut uuden rituaalin Rovanperältä ja Lapilta
Hybridiyksiköt nousivat pinnalle keskusteluun helmikuun Ruotsin MM-rallin jälkeen, jossa Hyundain Ott Tänak joutui keskeyttämään, kun yksikkö näytti punaista valoa. Hybridiyksiköt toimittaa saksalainen Compact Dynamics kaikille tiimeille, joten talleilla on hyvin vähän mahdollisuuksia vaikuttaa niiden toimintavarmuuteen.
Ruotsissa myös Toyotan Elfyn Evansin keskeytys aiheutui lopulta hybridiviasta, vaikka walesilainen oli jo menettänyt aikaa ulosajon seurauksena.
– Aika positiivisin mielin otimme päätöksen vastaan. Olihan se aika ankaraa, kun esimerkiksi Tänakilla kisa meni, kun punaiset valot syttyivät. Faktahan on se, että ei se tilanne muutu siinä mielessä, että jos valot syttyy, niin et sinä enää voitosta aja. Peli on selvä siinä vaiheessa, Toyotan tallipäällikkö Jari-Matti Latvala kommentoi sääntömuutosta MTV Urheilulle.
– Nyt on kuitenkin se mahdollisuus, että jos keskeytys sattuu vaikka kaksi erikoiskoetta ennen päivän päätöstä, et kuitenkaan saa kuin neljä minuuttia sakkoa. Siinä on vielä mahdollisuuksia ottaa joitain pisteitä. Ei tavallaan koko kisa mene aivan plörinäksi.
Toyota ja tietenkin myös Hyundai vaativat FIA:lta hybridisääntöjen rukkausta keskeytysten johdosta. Latvalan mukaan mahdollista oli, että aikasakko olisi jäänyt vieläkin pienemmäksi.
– Lähinnä siinä keskusteltiin, onko aikasakko minuutin vai kaksi. Ilmeisesti nyt koettiin kaksi minuuttia paremmaksi ratkaisuksi.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperän tutkaparilta kova arvio suomalaistähdestä – "Uskon, että hän on siihen valmis"
Tänakia uusi sääntö ei kuitenkaan enää Ruotsin rallin osalta lämmitä. Latvala kokee, että FIA saattoi olla hieman liian sinisilmäinen uuden tekniikan sudenkuoppien osalta.
– Olisi ollut reilumpaa, jos sääntö olisi ollut sama heti kauden alusta. FIA ehkä vähän liikaa luotti, että hybridiyksikköihin ei tule ongelmia. Vaikka niitä samantyyppisiä ratkaisuja on käytetty e-formuloissa ja saatu hyviä tuloksia, niin nyt ollaan kuitenkin hyvin erilaisissa olosuhteissa, Latvala summaa.
– Rallissa on pakkasta ja kuumuutta, hyppyjä ja pomppuja sekä monenlaista värinää. Testimäärä oli myös vain puoli vuotta. Siihen nähden luotto oli vähän liian kova. Tärkeintä on kuitenkin, että asiaan on nyt reagoitu.