Toyotan rallitalli jäi ensimmäistä kertaa liki kolmeen vuoteen ilman palkintosijaa rallin MM-sarjassa sunnuntaina päättyneessä Sardinian kilpailussa.
LUE MYÖS: Kalle Rovanperä teki paljastuksen kovan ek-vetonsa taustoista
LUE MYÖS: Kommentti: Ott Tänakin sumeilematon valhe meni läpi häpeällisellä tavalla – suomalaisten on silti syytä iloita virolaisen menestyksestä
Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström onnitteli rehdisti kilpailijatalli Hyundaita, joka sai Sardiniasta vihdoin kauden avausvoittonsa.
– Mielellään aina näkisi omien autojen voittavan, mutta toki heillä on ollut isoja vaikeuksia ja tämä on varmasti heille iso juttu. Heidän menestyksensä tekee myös sarjasta yleisölle mielenkiintoisemman seurata, kun on kovaa kilpailua. Isot onnittelut heille, Lindström tokaisi.
Varikkohuhujen mukaan Hyundain Korean-toimistolla on harkittu jo MM-sarjasta lähtöä heikon menestyksen myötä.
– En oikein osaa kommentoida tuota asiaa. Epäilisin, että ovat nuo puheet tuulesta temmattuja.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Esapekka Lapilta kuultiin perjantai-iltana hämmentävää tekstiä Hyundaista.
Kalle Rovanperä oli paras Toyota-kuski sijoittuessaan viidenneksi. Lindström suhtautui tilanteeseen tyynesti. Toyotan säilytti vaisusta kisasta huolimatta 39 pisteen etumatkan valmistajien MM-sarjassa ennen Hyundaita.
– Tietysti joka ralliin lähdetään voitto ja podium-sijat mielessä. Tilanne oli Kallen osalta sellainen, ettei tuolta paikalta hänellä ollut eväitä voitosta ajaa. Kalle hoiti kuitenkin homman hienosti ja toi kotiin ne pisteet, mitä otettavissa oli. Hän pystyi lisäämään MM-sarjassa johtoaan, joten siinä mielessä hyvä suoritus.
– Kalle ei hölmöillyt koko kisan aikana ja sitä kautta ei hävinnyt turhaan pisteitä. Harmittavaa tosin Esapekan (Lappi) osalta, että meni noin. Powerilla hän vähän kuitenkin hyökkäsi ja sai myös joitain pisteitä.
Lappi ajoi lauantaiaamuna rajusti ulos, kun maakivi löi pohjapanssariin, minkä seurauksena auton ajolinja muuttui ja takapyörä löi kallioon. Suomalaiskuskin mukaan vastaavanlaiset iskut ovat heikko kohta Toyotan kilpa-autossa. Lindström koki tilanteen eri tavalla.
– En ole samaa mieltä Esapekan kanssa. Tietysti tämä kisa oli ensimmäinen kunnon testi tälle autolle. Nyt jos ei mitään parannettavaa olisi, niin ihmehän se olisi. Käydään asiat tarkasti läpi ja parannetaan jatkossa.
Juttu jatkuu videon jälkeen.
Sisältö ei valitettavasti ole saatavilla.
Video: Esapekka Lapin voittotaistelu tyssäsi ulosajoon
Toyota-kuljettajat harmittelivat myös auton ajettavuutta heikon pidon osuuksilla. Lindstömin mukaan tiimi tiedostaa tilanteen, mutta mitään yksittäistä taikatemppua pidon löytämiseksi ei ole tiedossa.
– Kyllä kai siihen varmasti jotain lääkkeitä löytyy. Suoraan jos ratkaisu olisi tiedossa, niin se olisi varmasti jo tehty. Autoa kehitetään koko ajan. Käydään tämä kisa tarkasti läpi ja katsotaan, mitä jatkossa voidaan tehdä paremmin.