Jari-Matti Latvalan paluu rallin MM-sarjaan ei toteudu talven harmaissa sävyissä. Latvala paljasti lauantaina, että hän kilpailee ensi viikolla Ruotsin MM-rallissa neonkeltaisessa kypärässä.
– MM-tasolla ei ole ajettu koskaan tuollaisella kypärällä. Toivotaan, että saisimme vähän uutta väriä MM-sarjaan. Kypärä on täyshiilikuitua, ja sen listahinta on 5 000 euroa, Latvala intoili.
Latvalan ura MM-sarjan tehdaskuljettajana päättyi toistaiseksi viime vuoteen, kun hän ei saanut enää jatkosopimusta Toyotalta. Tänä vuonna Latvala kaasuttelee yksityiskuljettajana Toyotalta vuokratulla autolla ainakin Ruotsin ja Suomen kilpailussa. Latvalan kartanlukijana toimii entinen MM-sarjan kuljettaja Juho Hänninen.
LUE MYÖS: Jari-Matti Latvala paljasti: työpaikka Toyotan leivissä lähellä – "Olemme keskustelleet"
– Yksityiskuljettajana saamme määrätä vauhdin itse. Vaikka urheilussa on aina paineita, veitsi kurkulla minun ei tarvitse ajaa. Kaikki on kotiin päin, mitä Ruotsista tuon, Latvala järkeili.
Pelkkä maaliin pääsy ei kuitenkaan riitä ajohaluja uhkuvalle Latvalle. Hänen on annettava ensi kaudeksi kunnon näyttöjä tehdastalleille niissä harvoissa ralleissa, jotka ajaa.
– Kolmen joukkoon pitäisi päästä, jos haluan vielä uralla eteenpäin. Toyotan kalusto on kilpailukyinen, mikä on tärkeä asia.
Satsausten vuosi
Latvala on juhlinut Ruotsin MM-rallin voittoa neljästi.
– Ihmiset olettavat, että pystyn menestymään siellä. Yksityiskuljettajan pääsy kolmen joukkoon MM-rallissa ei ole jokapäiväistä. Sellaista ei ole tapahtunut vuoden 2011 jälkeen, tilastot läpikotaisin tunteva Latvala mietti.
Latvalan mukaan yhteen MM-ralliin osallistuminen maksaa noin 200 000 euroa.
– Minulla on tosi hyvä diili Tommi Mäkinen Racingin kanssa esimerkiksi vakuutusten osalta. Ei tarvitse heti pelätä, jos vähän puskureita kolhii matkalla. 100 000 euroa omaa rahaa ei riitä (Ruotsin MM-ralliin). Tämä vuosi on kuitenkin se, kun kannattaa satsata. Yrityksetkään eivät pääse eteenpäin ilman investointeja.
"Asiat yksityiselämässä vaikuttivat"
Latvala, 34, kertoi keskittyneensä viime kauden jälkeen kilpa-autoja valmistavaan yritykseensä sekä ensi syksynä julkaistavaan elämäkertaansa. Lisäksi hän sanoi pudottaneensa painoa kolme kiloa.
– Juho (kartturi) pudotti kuusi kiloa, mutta siihen en itse pysty ennen Ruotsin MM-rallia, 81-kiloinen Latvala naurahti.
Latvala oli otsikoissa viime vuoden lopulla myös muista kuin ralliin liittyvistä asioista. Hän erosi kihlatustaan Maisa Torpasta. Lisäksi Latvalan vuotta varjosti kiista verottajan kanssa.
– Viime vuoden loppu oli haastavaa. Nyt se stressi ja paine on poissa, ja saan rakentaa uraa rauhassa. Asiat yksityiselämässä vaikuttivat ajamiseen, Latvala myönsi.