Syntynyt: 3.4.1985, Töysä Talli: Volkswagen Motorsport Auto: Volkswagen Polo R WRC Kakkoskuljettaja: Miikka Anttila (FIN)
Jari-Matti Latvala sai unelmapaikan Fordin tehdastallista, kun maanmies Marcus Grönholm lopetti uransa kauden 2007 päätteeksi. Latvala on tunnettu huippunopeana mutta ajoittain vielä epävarmana kuljettajana.
Jari-Matti on rallisukua, sillä isä Jari Latvala osallistui Suomen MM-ralliin 1980- ja 1990-luvulla. Jari-Matti alkoi ajaa jo kahdeksanvuotiaana saatuaan isältään jokamiesluokan Ford Escortin. 10-vuotiaana poika siirtyi ajamaan Opel Asconaa mökin järven jäällä. Autot ovat muuttuneet siitä eteenpäin tehokkaammaksi ja tehokkaammaksi. Ensimmäistä kertaa Latvala ajoi MM-tasolla Britanniassa 2002 Mitsubishi Lancerin ratissa.
Latvalan kausi 2006 piti sisällään neljä kisaa WRC-Fordilla ja kuusi MM-rallia N-ryhmän kalustolla. Kauden loppupuolen Australian rallissa mies voitti N-ryhmän ja oli yleiskilpailun kuudes. Kauden päättäneessä Walesin MM-rallissa hän kyyditti WRC-Fordin kisan neljänneksi. N-ryhmän MM-sarjan loppupisteissä hän oli neljäs. SM-rallin A-ryhmän loppupisteissä hän oli toinen.
Kaudella 2007 Latvala ajoi täyden kauden WRC-autolla Fordin kakkostallissa Stobartilla. Vauhti löytyi todenteolla kauden lopussa. Marraskuussa Latvala ajoi ensimmäisen kerran urallaan palkintokorokkeelle oltuaan Irlannin rallissa kolmas. Kauden päätöskisassa Walesissa Latvala teki kymmenen erikoiskokeen pohja-aikaa ja olisi taistellut jopa voitosta, jos ei olisi saanut 10 minuutin aikasakkoa avauspäivän keskeytyksestään. MM-loppupisteissä hän oli kahdeksas. Kauden aikana Latvala sai muutettuaan ajotyyliään asvaltilla pehmeämmäksi ja rauhallisemmaksi.
Unelmastartti tehdastallissa
Fordin ykköstalliin nousseesta Latvalasta tuli vuoden 2008 Ruotsin rallissa historian nuorin MM-osakilpailun voittaja. Voittaessaan hänellä oli ikää 22 vuotta ja 313 päivää. Aikaisempi ennätys oli Henri Toivosen nimissä. Toivonen oli 24 vuoden ja 86 päivän ikäinen voittaessaan Isossa-Britanniassa vuonna 1980.
Kokemattomuus näkyi kuitenkin vielä Latvalan otteissa. Suomen, Saksan ja Uuden-Seelannin osakilpailuissa tapahtuneiden ulosajojen jälkeen Ford pudotti Latvalan kakkostalliinsa Korsikan ja Katalonian asfalttikisojen ajaksi. Latvala teki kuitenkin vahvan paluun ajamalla toiseksi Japanissa ja Walesissa, missä hän kävi Sébastien Loebin kanssa sekuntitaistelua voitosta viimeiselle erikoiskokeelle asti.
Latvalan otteet jatkuivat ailahtelevina myös kaudella 2009. Sardinian MM-rallin komean voiton vastapainoksi Latvala rysäytti rajusti ulos Portugalissa ja sortui noloon ajovirheeseen Puolan rallin päättäneellä yleisöerikoiskokeella Ford-pomojen silmien edessä. Myös Irlannissa ja Kyproksella Latvala tuhri omat mahdollisuutensa ajovirheisiin.
Pudotus kakkoskuskiksi
Epävarmat otteet johtivat siihen, että Ford pudotti Latvalan kakkoskuskiksi kauteen 2010 lähdettäessä. Uusi rooli näytti sopivan Latvalalle enemmän kuin hyvin, sillä hän löysi otteisiinsa puuttuneen tasaisuuden ja ajoi uransa toistaiseksi parhaan kauden. Latvala ajoi hienoon voittoon Uudessa-Seelannissa ja toteutti suuren unelmansa Suomen MM-rallin voitosta. Lopulta Latvala nousi jopa MM-sarjan hopeasijalle.
Kauteen 2011 Latvala lähti jälleen samalta viivalta Mikko Hirvosen kanssa - ja monet uskoivat Latvalan olevan kuljettajista se, joka voi katkaista Loebin valtakauden. Toisin kuitenkin kävi, sillä ongelmat pudottivat hänet MM-taistosta jo ennen kauden puoliväliä. Kauden päätöskisoissa Latvala osoittautui kullanarvoiseksi kakkosmieheksi Hirvoselle, sillä hän auttoi hilaamaan tallikaverinsa aivan mestaruuden ottaneen Loebin tuntumaan pistetaulukossa. Latvala kruunasi kautensa voittamalla kauden päätöskisan Walesissa. Kaudeksi 2012 Latvala sai uudeksi tallikaverikseen kokeneen Petter Solbergin.
Uusi alku Volkswagenilla
Kauden 2012 päätteeksi Latvala siirtyi Fordilta Volkswagenille. Saksalaismerkki liittyi tehdastallina MM-sarjaan kaudella 2013.
Kausi 2013 ei alkanut Latvalalta täysin odotetusti, sillä kolmen ensimmäisen osakilpailun jälkeen hänellä oli koossa vasta 14 MM-pistettä, kun tallikaveri Sebastien Ogierilla oli tuossa vaiheessa koossa jo 74 pistettä. Ogier kruunatttiinkin kauden päätteeksi mestariksi Latvalan sijoittuessa lopulta kolmanneksi. Tallikaverukset pääsivät myös juhlimaan tallimestaruutta heti Volkswagenin debyyttikaudella.
Kausi 2014 oli jälleen Volkswagenin ja Ogierin hallintaa. Latvala sijoittui kauden loppupisteissä toiseksi 49 pistettä tallikaveriaan perässä. Töysäläinen oli kuitenkin varmistamassa Volkswagenin toista peräkkäistä tallimestaruutta.