MM-rallin tuolileikissä maalaillaan pelottavaa skenaariota – 50-vuotinen lajihistoria tuntee vain yhden ennakkotapauksen

Rallin MM-sarjassa eletään mielenkiintoisia aikoja. Kauden päätösosakilpailu ajetaan kahden viikon kuluttua eikä siinä ole maailmanmestaruuksien osalta enää mitään jännitettävää. Tallit käyvät kuitenkin kulisseissa kovaa kilpailua ensi kauden kuljettajista ja kuljettajat vastaavasti työpaikoista.

Kuljettajamarkkinoiden keskeisin palanen on Hyundailta tämän kauden päätteeksi vuoden etuajassa irtautuva Ott Tänak. Muut palaset alkavat loksahdella paikoilleen vasta siinä vaiheessa, kun Tänakin tulevaisuuden suunnitelmat ovat selvillä.

Mikäli virolainen jatkaa uraansa, hänelle on tarjolla kolme keskenään hyvin erilaista vaihtoehtoa.

Ensimmäinen niistä on paluu M-Sportille, jossa hän ajoi kolmeen eri otteeseen vuosina 2012–2017. Tähän liittyen ainoa kysymysmerkki on se, riittääkö tallilla rahaa.

Toinen vaihtoehto on, että Tänak keräisi itse itselleen rahoituksen, vuokraisi Rally1-auton M-Sportilta ja alkaisi ajaa oman RedGrey-tallinsa väreissä. Tänakin ja ex-kuljettaja Markko Märtinin yhteisprojekti on pyörittänyt viime vuodet Hyundain R5- ja Rally2-kilpailutoimintaa, mutta siteet eteläkorealaismerkkiin katkaistaneen kahden viikon kuluttua.

Kolmas vaihtoehto on kaikkein hurjin ja koko MM-sarjaa ajatellen kaikkein pelottavin. Se olisi paluu Toyotalle, talliin, jossa Tänak juhli maailmanmestaruutta kauden 2019 päätteeksi.

Tämä tarkoittaisi kuitenkin lähtöpasseja jollekin tai joillekin Toyotan tämän kauden kuljettajista. Siihen, kenen työpaikka on ensimmäisenä liipaisimella, on yksi vaihtoehto ylitse muiden.

Maailmanmestari Kalle Rovanperän jatkosta Toyotalla ei ole epäilystäkään. Yhtä lailla varmaa on, että Toyota tekee kaikkensa pitääkseen 8-kertaisen mestarin Sébastien Ogierin palkkalistoillaan.

Kuuden MM-rallin ohjelman tänä vuonna ajava Ogier teki viime viikonloppuna Espanjassa selväksi, ettei hänellä ole toistaiseksi minkäänlaista aikomusta palata MM-sarjaan koko kauden kattavalla ohjelmalla.

Näin ollen myös Esapekka Lapilla olisi ensi kaudella niin halutessaan työpaikka Ogierin rinnalla. Niin halutessaan siksi, että Lappia on MTV Urheilun tietojen mukaan jo kosiskeltu Hyundaille.

Elfyn Evansille jäisi siis luu käteen, vaikka hänellä tiettävästi onkin koko ensi kauden kattava sopimus Toyotan kanssa.

Ruotsi 1985 jäi historiaan

Mikäli Rovanperä, Tänak ja Ogier ajaisivat ensi kaudella Toyotalla, kyseessä olisi muiden tallien silmin suorastaan kadehdittava kokoonpano. Kyseinen kolmikko on vienyt nimiinsä kaikki kuljettajien maailmanmestaruudet vuosina 2013–2022.

Samalla kyseessä olisi lähestulkoon ainutlaatuinen kokoonpano koko MM-sarjan historiassa.

Kolme MM-tittelin jo voittanutta kuljettajaa samassa tallissa. Tällainen tilanne on 50 kauden aikana nähty vain yhdessä (!) MM-rallissa kaikkiaan 627:stä.

Kyseessä oli vuoden 1985 Ruotsin ralli, jossa Audin tehdastalli ajatti lähtölavalle vuosien 1980 ja 1982 mestarin Walter Röhrlin, vuoden 1983 mestarin Hannu Mikkolan ja vuoden 1984 mestarin Stig Blomqvistin.

Blomqvist ajoi tuolloin 10 pohja-aikaa 29 erikoiskokeella, mutta hänkään ei voinut kotikisassaan mitään kautta 1985 hallinneelle Peugeot'lle ja sen suomalaistähdelle Ari Vataselle. Vuoden 1981 mestari Vatanen johti kilpailua ensimmäiseltä erikoiskokeelta lähtien ja ajoi kaikkiaan 16 pohja-aikaa. Maalissa eroa Blomqvistiin oli vajaat kaksi minuuttia. Muista Audi-kuljettajista Mikkola oli neljäs ja Röhrl joutui keskeyttämään.

Lähimmäksi tätä Audin toistaiseksi ainutlaatuista kolmen mestarin kokoonpanoa päästiin 1994 Walesissa ja 1996 Ruotsissa.

Kauden 1994 päätösosakilpailussa Vatanen, Blomqvist ja Miki Biasion ajoivat kaikki Fordilla, mutta heistä vain kaksi viimeksi mainittua olivat liikkeellä tehdastallin kalustolla.

1996 Ruotsissa Fordin tehdaskalustolla ajoivat Blomqvist ja Carlos Sainz. Vatanen oli tälläkin kertaa liikkeellä yksityisvoimin.

Sääntömuutos rikkoi Citroënin mestarikolmikon

Sellaisia tapauksia MM-sarjan historia tuntee useitakin, kun samassa tallissa on ajanut kolme jossain vaiheessa uraansa maailmanmestaruuden voittanutta kuljettajaa.

Viimeksi tällainen tilanne nähtiin kaudella 2003, kun Citroën hankki Sébastien Loebin rinnalle ensin Colin McRaen ja myöhemmin vielä Sainzin espanjalaisen Telefonican sponsorirahan turvin. Heistä McRae (1995) ja Sainz (1990 ja 1992) olivat jo tuossa vaiheessa maailmanmestareita. Loebin ensimmäinen titteli tuli vasta vuotta myöhemmin.

Citroën aloitti kauden 2003 väkevästi kolmoisvoitolla. Loeb valloitti Monte Carlon ensimmäisen kerran urallaan, McRae ja Sainz täydensivät palkintokorokkeen tässä järjestykseessä. Kauden lopussa Citroën kruunattiin valmistajien maailmanmestariksi. Loeb oli kuljettajien MM-sarjassa toinen, Sainz kolmas ja McRae seitsemäs. 

Citroën olisi mahdollisesti lähtenyt seuraavaankin kauteen samalla kokoonpanolla, mutta FIAn uuden säännön vuoksi McRaelle ei ollut enää tarjota työpaikkaa. Kaudella 2004 tallien kolmatta autoa sai nimittäin ajaa vain sellainen kuljettaja, jolla ei ollut kolmelta edelliseltä kaudelta sijoitusta kolmen parhaan joukossa.

Lue myös:

    Uusimmat